Skjönsopp finns inte i databasen eller i någon av mina svampböcker.
Är det en ny benämning?
Bilden tycker jag liknar det jag nu trott mig ha identifierat som eldsopp.
Bitter smak brukar annars tyda på gallsopp, men den brukar vara betydligt “blekfetare” än exemplet.
Den “eldsopp” jag hittade var mild i smaken, kraftigt blånande kött och väldigt maskangripen.
Hej Bo, den heter även bittersopp och finns med i databasen under det namnet: http://svampguiden.com/art/visa/Boletus_calopus
Tack Michael K!
Ibland blir det svårt när samma svamp går under flera namn.
Såvitt jag förstått finns det alltså ett flertal soppar med rött ådernät och blånande kött.
På grund av maskangrepp har jag ännu ej provsmakat eldsoppen, ska den förvällas före stekning då den ju betecknas som giftig eller oätlig i olika svampböcker?
Det lilla som blev kvar när jag skurit bort masken var i alla fall inte bittert, så det var nog ingen skönsopp i alla fall.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.