Har inte tidigare torkat kantareller då jag har hört att dom blir beska.
Nu har jag provat. Dom blev inte alls beska. Tycker dom blev bara godare.
När jag blötlagde dom använde jag ganska mycket vatten och lät dom ligga ganska länge. Sen kokade jag sakta bort vattnet och smörstekte dom. Supergott!!
Jag skar upp mina i ganska tunna skivor och torkade dom över natten i svamptork. Dom innehåller ju mycket vatten. Vet inte om dom kanske kan vara svårtorkade om man torkar dom hela, men det kanske någon annan vet.
Säkert jättebra att använda som krydda, men jag tyckte dom blev supergoda sprödstekta.
Jag provade att torka kantareller för säkert 10 år sen, och då tyckte jag att dom blev sega, typ frigolit (har iofs inte smakat frigolit,men )fast nu när jag läst alla inlägg så är jag frestad att prova ånyest.
Trattkantarellerna torkar jag ju.
Vi har varit i fjällen och jag kan säga att det hade varit lindrigt om man torkat hälften av “fångsten” :)
Ska även prova att göra inläggning på kantareller, vi får se hur det går och hur det smakar.
Mvh/ Sushi
Jag har lärt mig att det är farligt att sola i solarium och att det är bättre att torka svamp där än hud.
Därför har jag nu till min stora glädje kommit överens med solariumchefen att, mot viss betalning, jag får torka trattkantareller där och det funkar hur bra som helst. I går torkade jag 30 kg på en halvtimma som jag sedan använde som betalning för motsvarande solariumtid.
Det går smidigt och lätt och resultatet är strålande, brunare och torrare trattkantareller finns inte!
Har i alla mina svampår torkat kantarellerna o sen kokat dom i vatten en stund innan jag tillagar dom. Förvarar dom i glasburkar, håller sig fräscha hur länge som helst.
Har hört många som säger att kantareller ska man inte torka för dom får för stark smak, men smaken är ju som baken, delad :)
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.