Rödgul trumpetsvamp trivs ju bäst på kalkrik mark och nu såg jag att Gunhild hittat Dom mitt ibland tuvor med guckusko.
Vilka fler växter ska man titta efter för att se att marken är kalkrik?
Det är ju så svårt att hitta Rödgul trumpetsvamp så det är ju en fördel om man åtminstonde är på ett ställe som har dom rätta förutsättningarna.
Kalkrika fuktiga marker innehåller ofta flera olika orkidéarter som t.ex. nattviol och tvåblad. På något torrare mark är vårärt, trolldruva, blåsippa och grönkulla säkra kännetecken. Men det är inte alltid som förutsättningarna är de rätta för just de arterna. I gamla mossiga skogar kan det vara lättare att se på andra svamparter om det finns kalk i marken, eller åtminstone ett högre pH-värde som gynnar de arterna, t.ex. svavelriska, blek fransriska, glansriska, kärrskäggriska, granriska, beskvaxing, krusbärskremla, zonkamskivling, rotskrälingar, strimmig lökspindling, rodnande spindling, klubbspindling, violspindling m.m.
Jag har hittat rödgul trumpet på samma ställen som trattisar, speciellt de sista åren kanske beror det på att man kalkat i våtmarkerna vilket ju är vanligt nu.
Du Lill vi åkte in genom Bureå i går (på väg från Piteå)tänkte besöka Bureheden men den hittade vi aldrig och det regnade så mycket att vi fortsatte.
Vi stannade till för att “pudra näsan” och gick in en bit genom en grind i viltstängslet och vi hittade ganska mycket kantareller,men blöta blev vi igen.
Tack så mycket för beskrivningen Irene. Kanske blir lite lättare å leta på dom rätta ställerna nu.
Gunhild. Om du har vägarna förbi här igen så är det bara du hör av dej så kan jag visa dej hedarna här. Dom är fler och dom är stora.
Om det är Goliat du är ute efter så får du skynda dej. Med midre sista dagarnas regn ger skörd så tror jag dom snart är slut för i år.
Karl Johan brukar det finnas massor av på hedarna här, men dom har antingen tagit ett viloår annars är dom sena. Hittar inte många.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.