0 1013 visningar

11 svar

Rödgul trumpetsvamp

Lill, 35, Bureå, Västerbotten

27 aug 2007 kl. 08:01

Rödgul trumpetsvamp trivs ju bäst på kalkrik mark och nu såg jag att Gunhild hittat Dom mitt ibland tuvor med guckusko.
Vilka fler växter ska man titta efter för att se att marken är kalkrik?
Det är ju så svårt att hitta Rödgul trumpetsvamp så det är ju en fördel om man åtminstonde är på ett ställe som har dom rätta förutsättningarna.

0

Lena M

27 aug 2007 kl. 08:10

Hej Lill. Nu bor jag ju inte i era trakter men här hittar jag dem där det är fuktigt, i blöt terräng och mossa och de har kommit en del nu.

0

27 aug 2007 kl. 08:25

Det är det som är problemet. Jag håller på å leta mej tokig bland mossa, men om det inte är kalkrikt så hjälper det ju inte.
Vill veta vilka fler växter som trivs där det är kalkrikt.

0

Irene A

27 aug 2007 kl. 09:15

Kalkrika fuktiga marker innehåller ofta flera olika orkidéarter som t.ex. nattviol och tvåblad. På något torrare mark är vårärt, trolldruva, blåsippa och grönkulla säkra kännetecken. Men det är inte alltid som förutsättningarna är de rätta för just de arterna. I gamla mossiga skogar kan det vara lättare att se på andra svamparter om det finns kalk i marken, eller åtminstone ett högre pH-värde som gynnar de arterna, t.ex. svavelriska, blek fransriska, glansriska, kärrskäggriska, granriska, beskvaxing, krusbärskremla, zonkamskivling, rotskrälingar, strimmig lökspindling, rodnande spindling, klubbspindling, violspindling m.m.

0

gunhild

27 aug 2007 kl. 11:25

Jag har hittat rödgul trumpet på samma ställen som trattisar, speciellt de sista åren kanske beror det på att man kalkat i våtmarkerna vilket ju är vanligt nu.
Du Lill vi åkte in genom Bureå i går (på väg från Piteå)tänkte besöka Bureheden men den hittade vi aldrig och det regnade så mycket att vi fortsatte.
Vi stannade till för att “pudra näsan” och gick in en bit genom en grind i viltstängslet och vi hittade ganska mycket kantareller,men blöta blev vi igen.

0

27 aug 2007 kl. 21:45

Tack så mycket för beskrivningen Irene. Kanske blir lite lättare å leta på dom rätta ställerna nu.
Gunhild. Om du har vägarna förbi här igen så är det bara du hör av dej så kan jag visa dej hedarna här. Dom är fler och dom är stora.
Om det är Goliat du är ute efter så får du skynda dej. Med midre sista dagarnas regn ger skörd så tror jag dom snart är slut för i år.
Karl Johan brukar det finnas massor av på hedarna här, men dom har antingen tagit ett viloår annars är dom sena. Hittar inte många.

0

Lill

gunhild

27 aug 2007 kl. 22:14

Jag är inte ute efter goliat, har redan nog av dem på hedarna här efter Lögdeälv. Vi ville bara kolla när vi for vägen fram.
Tack för erbjudandet.

0

Lena

28 aug 2007 kl. 19:45

Gamla fuktiga hjulspår tycks vara en hit i Uppland i alla fall

0

gunhild

28 aug 2007 kl. 22:52

Dom här rödgula växte i och omkring enrisbuskar intill en tjärn där det i kväll var väldigt blött efter 70 mm regn det senaste dygnet. Första gången jag plockat svamp i vattensamlingar.

0

Brittis

29 aug 2007 kl. 14:56

ååå...ser så härligt ut! Är de lika goda som de ser ut att vara?

0

29 aug 2007 kl. 19:04

Grattis Gunhild!!
Hoppas jag också får uppleva något sådant någon dag!
Ja, ja. Jag ska inte klaga. Hittade några kilo Kantareller i går. Är faktisk ganska så nöjd!

0

Erik Ekholm

29 aug 2007 kl. 19:57

Det växer lopplummer på ett av mina bästa rödgul trumpetsvampsställen här i södra Uppland och den växten är det sällan jag ser annars. Krusbärskremla finns också där.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone