0 847 visningar

8 svar

Flugsvamp

Tina Nordberg

27 aug 2007 kl. 09:46

Skogarna står spöklikt tomma.Gallsopp o Sammetsfotad pluggskivling har klarat sig irriterande bra.Lite Kantareller o Blek taggsvamp på ett srälle.
Men den den här flugsvampen på bilden kommer jag inte undefund med. Hittade den i både gran o blandskog.Luktar typiskt flugsvamp, lite rå potatis.Hittade 2 st Rödflugsvamp.
Den andra en musseron i samma skog bland gran o tall. Ganska doftlös.Streckmusseron?
Hoppas på hjälp.

0

klas jaederfeldt

27 aug 2007 kl. 10:08

Det är en Mörkringad (svartringad) flugsvamp

Bor du i trakterna Norberg, Fagersta, Skinnskatteberg ,Jag har för mej det, om det är så, finns det någon svamp på ängsmarker? jag skall börja inventera sådana i morgon Tisdag

0

Mörkringad flugsvamp

Hans v E

27 aug 2007 kl. 10:12

Det är nog den flugvamp som tydligast luktar rå potatis.

0

Mörkringad flugsvamp

Hans v E

27 aug 2007 kl. 10:14

Jaså du Klas, vi sitter samtidigt vid datorn. Och ingen av oss vågar sig på den andra arten.

0

gunhild

27 aug 2007 kl. 10:25

Mörkringad flungsvamp har jag sett flera av i höst, men tvåan skulle jag vilja se mer av underifrån och lukta på, en musseron kan det vara lakritsmusseron?

0

Tina Nordberg

27 aug 2007 kl. 10:45

Mörkringad flugsvamp var den som jag funderade på åxå, tack.
Till Klas: Jag hör hemma sa 2-3 mil från Skinnsberg,väster om Kolsva.
Har tyvärr inte studerat ängsmsmarker finnsinte så mycket sådana här. Men det är ruggit torrt. Det lilla jag hittat har jag verkligen fått leta efter.

0

Mörkringad flugsvamp

Hans Myhre

27 aug 2007 kl. 10:50

Inte jag heller. Skulle gjerne ha sett skivene…

0

Flugsvamp skivor...

Tina Nordberg

27 aug 2007 kl. 11:05

önskades.

0

Flugsvamp skivor...

Hans Myhre

27 aug 2007 kl. 11:11

Nei, inte den for dette er mørkringet flugsvamp. Mente skivene på bild3

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone