0 562 visningar

46 svar

Akut! Vad är detta för svamp??

Maria

27 aug 2007 kl. 12:26

Min dotter har fått i sig en bit av en sån här svamp idag.
Är det någon som vet så snälla hjälp mig.

0

Nina H, Sthlm norr

27 aug 2007 kl. 12:52

Tycker att du genast skall ta din dotter och svampen med dig och åka till vårdcentralen. Kan dröja timmar innan någon kunnig tittar in här!
Bruna svampar med bruna skivor skall man alltid undvika om man inte är expert.

0

Gun Holmberg

27 aug 2007 kl. 12:53

Hej! jag skulle åka iväg till sjukhuset direkt med min dotter. jag har precis varit inne och tittat på våra giftsvampar och tycker att dina bilder är väldigt lika toppig giftspindling. Hoppas jag har fel, jag är inte expert.

0

Michael/Göteborg

27 aug 2007 kl. 13:05

Är heller ingen expert. Och ska naturligtvis inte skrämma upp dig. Men åk till akuten och ta med dig svampen. Det är ju trots allt din dotter. Tror inte att en liten tugga kan skada allt för mycket. Men som sagt åk.

0

Få henne att kräkas

Håller tummar

27 aug 2007 kl. 13:25

och ge henne medicinskt kol.
Se länk:
http://svampguiden.com/art/visa/cortinarius_rubellus

Kör till sjukhuset omg.

0

Bra råd

Irene A

27 aug 2007 kl. 13:43

är de som redan har getts! Det är mycket sannolikt att det är toppig giftspindling.

0

Bra råd

Hans v E

27 aug 2007 kl. 16:22

Det kan också vara eldspindling som dessbättre inte är fullt så giftig.

0

Michael Krikorev

27 aug 2007 kl. 16:40

Jag tycker dessvärre det ser ut som toppig giftspindling. Hoppas det går bra för flickan och att du kom iväg till sjukhuset.

0

Lena M

27 aug 2007 kl. 18:19

Hoppas verkligen att allt ordnar sig till det bästa !

0

Brittis

27 aug 2007 kl. 18:30

Oj, vad obehagligt! Hoppas vi får veta hur det gått! Håller tummarna!

0

Lill, 35, Bureå, Västerbotten

27 aug 2007 kl. 22:08

Oj. Vad obehagligt!!!
Hoppas vi får veta hur det går. Man får ju ont i magen bara av att läsa sådant här.

0

Michael/Göteborg

27 aug 2007 kl. 22:51

Hoppas att det gått bra. Hör av dig i forumet när det lugnat ner sig. Så vi vet. För det är många som bryr sig.

0

Carina

27 aug 2007 kl. 23:10

Jag är flickans mormor och det är nu konstaterat av en svampexpert från Botaniska trädgården att det är en toppig giftspindling.
Hon ligger inne på Östra sjukhuset nu och får kol i en sond rätt ner i magen och laxer medel så att tarmen töms ordentligt och får antagligen komma hem imorgon och åka för att ta prover med jämna mellanrum. Detta är allt vi vet just nu.Tack för att ni bryr er om hur det går!

0

Hans Myhre

27 aug 2007 kl. 23:14

UFFDA, håper det går bra jenta. Det var som flere har skrevet Toppig spindelskivling og det er rett. En bit på størrelse med en sukkerbit kan forårsake nyretransplantasjon. Håper hun kom raskt nok til sykehus. Jeg krysse fingrene for henne!

0

Jeanette P

27 aug 2007 kl. 23:31

Jag håller oxå tummar å tår för att allt ordnar sig för henne.
Vet inte själv vad man skulle göra om det hände ens eget barn…

Skickar en kram till er

0

Enelie, Linköping

28 aug 2007 kl. 00:21

Tänker på er.
Håller tummarna.

0

cicki T Belgien

28 aug 2007 kl. 00:44

Tänker på er också

0

Brittis

28 aug 2007 kl. 07:46

Mina tankar finns oxå hos Er! Styrkekramar!

0

Engångsartikeln

28 aug 2007 kl. 07:55

Jag tänker också väldigt mycket på er.

0

EG

28 aug 2007 kl. 08:31

Hoppas allt löser sig till det bästa med flickebarnet Har barnbarn o vet hur snabba de är med sånt de inte bör göra Tänker på er

0

Tina Nordberg

28 aug 2007 kl. 10:00

Vi i Kolsva tänker på er o skickar många kramar.

0

Inga-Lill J.

28 aug 2007 kl. 10:07

Styrkekramar och varma tankar går till er.

0

Karin Hedén

28 aug 2007 kl. 12:07

Kära nå´n då! Men har flickan kommit snabbt under vård så som det verkar bör ju allt avlöpa väl. Så lätt det är hänt med småbarn! Är det något vi andra kan lära av denna incident undrar orolig farmor.

0

paul

28 aug 2007 kl. 14:45

Ni upptäckte det tidigt så det skall nog inte vara någon fara. Det är skönt att hon är i vård nu i alla fall.

Jag har själv som barn ätit aktivt kol, läkaren tyckte det var lustigt då jag var det enda barnet som faktiskt gillade att äta aktivt kol haha ....

0

Elisabeth J

28 aug 2007 kl. 16:52

Hej Carina!

Att din dotter hade sådan sinnesnärvaro att lägga ut svampen och att det svarades snabbt åk till sjukhus.
Nu hoppas vi alla på det bästa att hon inte får några men.

Jag håller på mycket med svampar som man färgar garn med,brukar stå och prata om det på höstarna.
Ibland kommer det småbarnsförälder fram och är mycket intresserade.

De säger då att om man färgar på svampen spelar det väl inte någon roll om jag tar fel svamp i skogen!
Jag brukar då säga att du som förälder ska veta att det finns mycket giftiga svampar i skogen och eftersom jag själv hade en son som stoppade allt i munnen ska man vara medveten om vad det är man har tagit med hem!

Hoppas nu på det allra bästa!

0

Anders Öberg

28 aug 2007 kl. 17:02

Oj så obehagligt!
det verkliga spöket inom giftsvamparna där symtomen oftast
visar sig mellan 3-7 dygnet ibland efter flera veckor och då ofta med påföljande njurskada.Tror och
hoppas verkligen att allt går bra,med tanke på den snabba behandlingen..

0

Grethe F

28 aug 2007 kl. 17:17

Hoppas allt går bra tänkar på er

0

cicki T Belgien

30 aug 2007 kl. 20:02

Hur mår lilltjejen?

0

Carina

1 sep 2007 kl. 10:53

Hon mår bra och proverna som tagits har varit bra så nu är hon utskriven från sjukhuset,hon ska tillbaka nästa vecka för nya prover och vi hoppas att allt ska fortsätta att vara bra.

0

Marianne Nilsson

1 sep 2007 kl. 12:10

Så skönt att höra att det gått bra! Jag är lite angelägen att få tala direkt med dig (eller någon annan som har information) kring detta med svampförgiftning och vore jätteglad om du ville mejla mig på min privata adress:
emen@bredband.net
eller ringa på 070-6359379
mvh
Marianne Nilsson

0

EG

1 sep 2007 kl. 12:33

Skönt att flickebarnet mår bra Ha det bra även i fortsättningen

0

cicki T Belgien

1 sep 2007 kl. 15:07

Det var ju goda nyheter!

0

Engångsartikeln

1 sep 2007 kl. 15:38

Utandningspust här med.

0

Brittis

1 sep 2007 kl. 16:12

Tack o lov!

0

Grethe F

1 sep 2007 kl. 17:01

Bra att veta hur det går tack

0

Jeanette P

1 sep 2007 kl. 19:54

Nu kan man pusta ut lite iaf, har tänkt på henne ofta. tack för att du tog dig tid att svara till oss alla oroliga.

0

Tina Nordberg

1 sep 2007 kl. 19:55

Å, vad skönt.Kramar till lilltjejen.

0

Affe Nv Skåne

1 sep 2007 kl. 23:18

Ja det var för väl!
Ja tjejen en bamsekram!

0

Frågor

Hans v E

2 sep 2007 kl. 09:57

Vet man hur stor bit hon åt? Visade hon några förgiftningssymtom?

0

Gun Holmberg

6 sep 2007 kl. 13:29

Tack och lov att det tycks ha gått bra. Jag har tänkt så mycket på er.

0

Carina

7 sep 2007 kl. 09:26

Ingen vet hur stor bit hon åt då hon inte kan prata än(fyller 2 år om en vecka)det var hennes storasyster som är 4 år som berättade och visade min dotter svampen,förhoppningsvis smakade den illa så att hon inte fått i sig ngt men som sagt ingen vet.Hon visade inga förgiftnings symptom och det går inte heller att spåra i kroppen om det finns.Igår var hon på ny provtagning och allt var bra även då så nu behöver hon inte ta några fler prover:)Men det har varit oroligt fram till nu!

0

Tina Nordberg

7 sep 2007 kl. 09:52

Tack o lov, det var jätteskönt att höra.
Sköt om er ha det gott.
En bild till småtjejerna.

0

Charina!

Elisabeth J

7 sep 2007 kl. 10:14

Hej!
Jättemycket tack att du skrev hur det gick till! OCH att allt är bra nu!
Var ni i skogen när det hände?
Här var det väldigt mycket av den svampen i början på säsongen!

Här kommer några bilder till tjejerna.
De blir säkert skogsmänniskor!

0

Elisabeth J

7 sep 2007 kl. 10:23

De här bilderna skulle med också!

0

Allt bra med Maya

Maria

9 sep 2007 kl. 17:36

De sista proverna togs i onsdags och de var bra, så skönt att äntligen kunna släppa detta.

Vill tacka er alla för omtanken det värmer.

Kramar från Mamma Maria & Maya.

0

Allt bra med Maya

cicki T Belgien

9 sep 2007 kl. 17:49

Vad skönt att höra! Söt lintott din Maya, är det en sköldpadda eller snigel hon har på tröjan?Sniglar äter ju svamp…

0

Allt bra med Maya

Maria

12 sep 2007 kl. 11:31

Jo det är ju en liten snigel på linnet…

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone