och ge henne medicinskt kol.
Se länk:
http://svampguiden.com/art/visa/cortinarius_rubellus
Kör till sjukhuset omg.
Jag är flickans mormor och det är nu konstaterat av en svampexpert från Botaniska trädgården att det är en toppig giftspindling.
Hon ligger inne på Östra sjukhuset nu och får kol i en sond rätt ner i magen och laxer medel så att tarmen töms ordentligt och får antagligen komma hem imorgon och åka för att ta prover med jämna mellanrum. Detta är allt vi vet just nu.Tack för att ni bryr er om hur det går!
Hej Carina!
Att din dotter hade sådan sinnesnärvaro att lägga ut svampen och att det svarades snabbt åk till sjukhus.
Nu hoppas vi alla på det bästa att hon inte får några men.
Jag håller på mycket med svampar som man färgar garn med,brukar stå och prata om det på höstarna.
Ibland kommer det småbarnsförälder fram och är mycket intresserade.
De säger då att om man färgar på svampen spelar det väl inte någon roll om jag tar fel svamp i skogen!
Jag brukar då säga att du som förälder ska veta att det finns mycket giftiga svampar i skogen och eftersom jag själv hade en son som stoppade allt i munnen ska man vara medveten om vad det är man har tagit med hem!
Hoppas nu på det allra bästa!
Så skönt att höra att det gått bra! Jag är lite angelägen att få tala direkt med dig (eller någon annan som har information) kring detta med svampförgiftning och vore jätteglad om du ville mejla mig på min privata adress:
emen@bredband.net
eller ringa på 070-6359379
mvh
Marianne Nilsson
Ingen vet hur stor bit hon åt då hon inte kan prata än(fyller 2 år om en vecka)det var hennes storasyster som är 4 år som berättade och visade min dotter svampen,förhoppningsvis smakade den illa så att hon inte fått i sig ngt men som sagt ingen vet.Hon visade inga förgiftnings symptom och det går inte heller att spåra i kroppen om det finns.Igår var hon på ny provtagning och allt var bra även då så nu behöver hon inte ta några fler prover:)Men det har varit oroligt fram till nu!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.