0 731 visningar

11 svar

Skurmedel

Margareta

27 aug 2007 kl. 19:55

Har hittat vad jag tror är Goliatmusseron. Väldigt speciell doft, som jag hellre karaktäriserar som skurmedel än kardemummabullar…

Är det den dyra matsvampen jag hittat??

0

Franco Matli

27 aug 2007 kl. 20:36

Jag tycker att den luktar som mina strumpor,när jag ta av dom på kvällen.
Men smaken är verkligen något extra.

0

gunhild

27 aug 2007 kl. 20:41

År alla tre samma sorts svampar? Jag tycker att fötterna ser lite ovanliga ut för att vara goliat speciellt på den upp och nedvända.

0

Margareta

27 aug 2007 kl. 20:57

Ja Gunhild - vid närmare studie så är det nog så att den med hel fot kan vara en annan sort. Den doftar inte riktigt som de andra två.

Vad skulle den avvikande vara i så fall för sort? Det är den vänstra av de två på bilden.

0

Margareta

27 aug 2007 kl. 21:16

Är mina svampar för stora för att ätas?? Är de träiga och trista när de blir större???

Det är väl de små som är godast - som med de flesta svampar….

0

Björn i Skellefteå

27 aug 2007 kl. 21:37

Den upp och nedvända svampen är en kragmusseron (Tricholoma robustum). Inte giftig, men inget att ha som matsvamp.

De övriga är mycket riktigt goliatmusseron.

0

Björn i Skellefteå

27 aug 2007 kl. 21:41

Kragmusseronen skiljer sig främst från goliaten vad gäller doft, den har en svag mjöllik doft. Dessutom så är foten längst ned på en kragmusseron avsmalnande och nästan spetsig. Goliaten har en mer jämnt avrundad fotbas.
Goliatem har också oftast en betydligt längre fot.

Kragmusseronen saknar också goliatens fjälllika bildningar på hatten. Goiliaten går i brunt medan kragmusseronen har en mer rödaktig färg.

0

Margareta

27 aug 2007 kl. 21:47

Tack för svaren!
Har just avnjutit en tunnbrödsmörgås med smörstekt Goliat - mycket gott!! Smakar betydligt godare än den luktar.

Nu vet jag vad jag ska kika efter i fortsättningen

0

Hans v E

28 aug 2007 kl. 21:40

Jag tror den uppochnedvända (ev. alla tre) är kråsmusseron - Tricholoma focale

0

Margareta

28 aug 2007 kl. 22:13

Två av dem är absolut samma sort -de som luktar väldigt speciellt.
Den tredje är den upp-och ner-vända med spetsig fot.

Har kråsmusseron ngn doft?? Vad skiljer krag- och kråsmusseron åt??

0

Björn i Skellefteå

28 aug 2007 kl. 22:18

Krag och kråsmusseron är mycket svåra att skilja år. Små färgskillnader är det enda sättet jag lärt mig. Flera svampboksförfattare och även den del forskare lutar åt att krås- och kragmusseron eventuellt kan vara samma art.

Som jag tidigare skrivit så är de två upprättvända svamparna goliatmusseron och inget annat.

0

Margareta

28 aug 2007 kl. 22:22

Ja - och goda var dom!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone