Jag har med stort intresse läst tråden om utspridning av svamprens.
Och, kom att tänka på “det motsatta”:
när markförhållandena förändras så att svampen försvinner.
Jag har haft ett säkert kantarellställe med stora skördar i många år. För några år sedan kallhöggs en område intill och nu har svampen nästan försvunnit. Hygget är ca. 200 m. från där svampen växer.
Jag har hört att just kantarell är känslig för sådana förändringar och att ett hygge kan påverka och förändra marken i ett stort område omkring.
Någon som vet mer om detta?
200 meter låter som ett tillräckligt avstånd för att inte påverka, men det beror på hur hygget ligger i förhållande till kantarellstället. Om det finns i en sluttning och hygget ligger ovanför, kan det dels ha orsakat uttorkning av markerna nedanför, dels en tillfällig ökning av kväveinnehållet, och sådant påverkar förstås.
Annars lever inte ett kantarellställe för evigt ändå. Igenväxning och naturliga förändringar i näringsbalansen i en växande skog, ändrar också förutsättningarna för dem med tiden.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.