Hej!
Jag är en amatör beträffande kunskap om svampar och svampplockning men det hindrar mig inte från att entusiasmeras av det. I en nationalparken i närheten av min bostad får man inte plocka vedlevande svampar, vad är det? ÄR det en svampgrupp eller bara en definition på en svamp som växer på ved? Den snävare frågeställningen är; ingår Kantareller och Trattkantareller i den gruppen?
Tacksam för hjälp i den här frågan.
Vedlevande svampar är bara en benämning för svampar som växer på ved, såsom tickor och skinnsvampar. Kantareller och andra markväxande svampar är fortfarande tillåtet att plocka med undantag för ett fåtal reservat där det uttryckligen står att det är förbjudet att plocka marksvampar (=markväxande svampar).
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.