0 361 visningar

10 svar

Tre arter

Lena M

28 aug 2007 kl. 14:29

som jag gärna vill ha korrekt namn på.Mina gissningar är
1. spenslig fjällskivling
  växte under gran

2 blå spindelskivling
  i mossa/ granskog

3 gulbrun hartryffel
  på bar gammal körväg

Något rätt ?

0

Tina Nordberg

28 aug 2007 kl. 14:33

Tjusigt bra bilder.

0

Hans v E

28 aug 2007 kl. 21:25

1 Snarare rostfjällskivling
2 Bockspindling (blå spindling
  finns inte)
3 troligen hartryffel men måste
  genomskäras för bestämning

0

Lena M

29 aug 2007 kl. 07:04

Tack Tina !

Och tack Hans för svaren.

Men i Bo Nylens bok ” Svampar i Norden ” sid. 480 finns en svamp med namnet ” blå spindelskivling “.
Och om fjällskivlingen du nämner står det att den växer i lövskog och de här växte i gammal granskog.
Inte undra på att man blir förvirrad, men jag tvivlar inte på att du har rätt.

0

Hans v E

29 aug 2007 kl. 07:30

Ja tyvärr finns det en massa ogiltiga namn. Här finns de rätta: http://www-umea.slu.se/miljodata/webrod/ekkatsv/start.asp

0

Hans v E

29 aug 2007 kl. 07:33

Rostfjällskivling var bara ett annat förslag, för spenslig är det inte.

0

Franco Matli

29 aug 2007 kl. 07:43

Tror inte att den kan vara Rostfjällskivling som växer oftast under hassel och inte har knölig bas.
Troligtvis är den Spenslig fjällskivling som växer både i gran och lövskog och har knölig fotbas
Fjällskivlingar är en stor släkte,vi behöver veta också hatt diam.och lukt,på en foto ser dom alla likadana.
Att det finns olika svenska namn på samma svamp beror på författarnas val. Som Hans skriver,Blåspindling finns inte likasom Gula kantareller.
Därför vi använder den latinska namn,så att man vet att man pratar om samma art.Tryfflar måste man se inunti och ibland mikroskopera.

0

Irene A

29 aug 2007 kl. 08:31

Den första skulle väl kunna vara gulflockig fjällskivling, Lepiota ventriosospora?

Sen har Bo Nylén egenheten att hitta på egna namn på svampar, även på arter som har inarbetade namn sedan länge. Cortinarius salor heter blå slemspindling. Av det namnet ska det framgå att arten är slemmig på både hatt och fot.
Bockspindlingen är inte slemmig alls, och har dessutom en mycket speciell doft.

0

Michael Krikorev

29 aug 2007 kl. 08:41

Tycker att gulflockig fjällskivling är bästa gissningen hittills för den första bilden där man kan se gula velumrester på foten.

0

Latinska och svenska namn

Karin Hedén

29 aug 2007 kl. 09:08

Hej alla stjärnor!

Finns det inte många svampar som har enbart latinska namn - än så länge?

0

Latinska och svenska namn

Irene A

29 aug 2007 kl. 11:12

Ja, det finns många arter som saknar svenska namn, men det finns också många som har publicerats efter godkännande av svampnamnskommittén. Tyvärr finns dessa inte samlade någon annanstans än i svampnamnskommitténs kartotek. Jag, och många med mig, hade hoppats att Artdatabankens ekologiska katalog skulle vara den plats där de kunde fyllas på kontinuerligt, men deras artlista har inte uppdaterats på många år.

Om det beror på att svampnamnskommittén har lessnat på Artdatabanken, vet jag inte - det finns i alla fall planer på att publicera en ny lista med svenska svampnamn.

Men vad jag tycker att de borde göra först, är att lägga ut en checklista på internet med gällande och föreslagna nya namn. Det skulle underlätta för flera svampintresserade att dels meddela nya arter för Sverige (det börjar vara ganska många nu som saknas i ekologiska katalogen), dels föreslå svenska namn på arter som fortfarande saknar ett sånt.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone