Jag jobbar som lärare i en 2-3:a och har börjat jobba med svampar. Jag sa till barnen att det inte finns gröna svampar för att svampar saknar klorofyll, men sedan såg vi gröna svampar i svampboken. Innehåller dessa gröna svampar något annat ämne som gör dem gröna? Tacksam för snabbt svar.
Nästan varje artgrupp bland svamparna har egna, unika färgämnen. Jag är ingen kemist som kan reda ut vad de innehåller, men ämnena ges ofta beteckningar efter svampens namn.
Exempel på gröna färgämnen:
Grönriska innehåller blennion
Hos kanelspindlingar finns austroviridiner och pseudophlegmacin
Hos grönskål finns xylindein
Grön färg kan uppstå genom blandning av gula och blå ämnen också.
Det blå hos blåtryffeln kallas chamonixin.
Min son går i en 2-3, undrar om han kan få briljera lite i år då :=) Han kan många sorter av våra vanliga matsvampar och förra året plockade han stensopp på skolgården och artbestämde den till sin förtjusning helt rätt!!! Kanske inte så svårt, men tillräckligt för en då 6 åring:=)
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.