Hej alla kloka människor.
Kan någon definiera skillnaden på trattkantarell och rödgul trumpetsvamp.Jag tycker att trattkantarellerna kan se väldigt olika ut,och ibland får jag för mig att de jättestora trattisar jag hittar,kanse är trumpetsvamp.
Jag bor i skåne och vad jag har förstått är inte de rödgula så vanliga här.
Hej Brittis
Är du från Klippan?Varenda gång det är folk på mina svampställe,så tänker jag att det är säkert den där Brittis…............
Det är en konstig hobby,eftersom det sitter långt inne att ta någon med på sina ställe.
Jag är ute varje dag,i skpgarna runt Klippan,och vi kommer säkert att ses någon gång därute.
Jag kör en silverfärgad volvo 745,och har oftast med mig ett knippe små hundar.Ser du mig i skogarna kan du väl ge dig till känna,hade varit kul att få ett ansikte till namnet
Har du någon gång hittat en rödgul trumpetsvamp finns det sedan aldrig några tvivel om saken skulle jag vilja säga. Jag har gått omkring som du och trott att jag ibland hittat rödgula trumpeten men när jag fick se en väninna med EN HEL KORG med bara rödgula så förstod jag att jag aldrig sett dem i skogen förut. de senaste åren har jag faktiskt hittat dem och som sagt de skiljer sig MYCKET från trattisarna främst den oftast väldigt “brandgula” färgen och den hos stora exemplar, stora trattformen. Det är sååå härligt när man har hittat dem, så lycka till.
Trattisarna är graå hela vägen även under hatten ;-) smaken går nästan inta att skilja men oftast lite senare så ser man skillnaden då trattisarnas hattar blir ca 5-7 centimeter (om ingen hinner före) medans rödgula trumpetarna blir sällan över 3-4 centimeter.Men plockar man små svamp är det svårt att se skillnad men trattisarna är alltid grå på under sidan ;-)
:o) Jag bor i Helsingborg. Vi har aldrig provat skogarna runt klippan, så jag är oskyldig där iaf!
Skogarna runst stidsvig, örkelljunga, åstorp, söderåsen och ängelholm, lullar vi mest i. Fast vi har pratat om att dra oss mot klippan!
Röd 940 här, med min boxer/amstaffblandning.. Vi är lite lugna just nu då hon har ett fult sår på tassen, fått sko och en kur av vet,.
Kommer snaart…seupp! Mohaahaa
Det var en vansinnigt söt hund du har,om vi möts i skogen har vi nog mycket att ptata om.
Jag ser att du sitter vid en paddock på bilden,och är du intresserad av hästar,hundar och svamp så ser jag fram emot att möta dig på mina svampställe,det är nämligen mina största intresse.
De har helt olika kvalitet. När man rullar foten som en penna mellan tummen och pekfingret är trattkantarellen fast, håller ihop bra och känns litet knölig medan den rödgula trumpeten knappt går att rulla alls och spricker gärna upp i “flisor”.
Jaha, problemet är att jag ändå tror att det är trattkantareller. De växer med tillsammans “vanliga”, är mer lika trattkantarellerna i hattens form, och har inte den taggiga kant som trumpetsvampen på bilden tydligt har, ska det inte finnas i massor där de finns?? trumpeterna??
För de jag hittat i trumpetfärg, har bar funnits några stycken i grupp bland trattkantarellerna!
Hej igen!
Visst kan det vara avvikande trattkantareller men naturen har sina nycker och följer inte alltid det som står i böckerna. Jag har hittat enstaka eller smågrupper av rödgula trumpetsvampar bland trattkantareller. Eller som man brukar säga “Om kartan och verkligheten inte stämmer överens så är det verkligheten som gäller”.
...att skilja en trattkantarell från en rödgul trumpetsvamp?
En trattkantarell ser ut som en tratt och en rödgul trumpetsvamp ser ut som en trumpet. Jag tror att de flesta ser skillnad på en tratt och en trumpet. För säkerhets skull har jag bifogat bilder. Hoppas att dessa kommer att bidraga till att alla frågetecken(?)rätas ut till utropstecken(!).
LYCKA TILL!
Bild 1 = trumpet. Bild 2 = tratt
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.