0 3195 visningar

28 svar

trattkantarell v.s rödgultrumpet

loppelisa

29 aug 2007 kl. 13:23

Hej alla kloka människor.
Kan någon definiera skillnaden på trattkantarell och rödgul trumpetsvamp.Jag tycker att trattkantarellerna kan se väldigt olika ut,och ibland får jag för mig att de jättestora trattisar jag hittar,kanse är trumpetsvamp.
Jag bor i skåne och vad jag har förstått är inte de rödgula så vanliga här.

0

Brittis

29 aug 2007 kl. 14:51

Som du säkert sett, har jag haft samma problem! Kul om det var ngn som gjort det lättare för oss!

0

brittis

loppelisa

29 aug 2007 kl. 15:35

Hej Brittis
Är du från Klippan?Varenda gång det är folk på mina svampställe,så tänker jag att det är säkert den där Brittis…............
Det är en konstig hobby,eftersom det sitter långt inne att ta någon med på sina ställe.
Jag är ute varje dag,i skpgarna runt Klippan,och vi kommer säkert att ses någon gång därute.
Jag kör en silverfärgad volvo 745,och har oftast med mig ett knippe små hundar.Ser du mig i skogarna kan du väl ge dig till känna,hade varit kul att få ett ansikte till namnet

0

Marit D

29 aug 2007 kl. 15:57

Har du någon gång hittat en rödgul trumpetsvamp finns det sedan aldrig några tvivel om saken skulle jag vilja säga. Jag har gått omkring som du och trott att jag ibland hittat rödgula trumpeten men när jag fick se en väninna med EN HEL KORG med bara rödgula så förstod jag att jag aldrig sett dem i skogen förut. de senaste åren har jag faktiskt hittat dem och som sagt de skiljer sig MYCKET från trattisarna främst den oftast väldigt “brandgula” färgen och den hos stora exemplar, stora trattformen. Det är sååå härligt när man har hittat dem, så lycka till.

0

AnnMaria

29 aug 2007 kl. 21:58

Sen luktar de helt olika också.
Rödgul trumpet luktar lite som frukt tycker jag.

0

sasse

30 aug 2007 kl. 01:38

Trattisarna är graå hela vägen även under hatten ;-) smaken går nästan inta att skilja men oftast lite senare så ser man skillnaden då trattisarnas hattar blir ca 5-7 centimeter (om ingen hinner före) medans rödgula trumpetarna blir sällan över 3-4 centimeter.Men plockar man små svamp är det svårt att se skillnad men trattisarna är alltid grå på under sidan ;-)

0

Sasse

Brittis

30 aug 2007 kl. 07:50

De, trattisarna, är inte alltid gråa under hatten, det är det som har varit mitt problem! Många av dem är ljusgula m orangea ben…får väl hoppas att grönsaksbutiken får in lite trumpetsvamp, så man kan gå dit o kika. Har hört att de hade förra året!

0

Loppelisa

Brittis

30 aug 2007 kl. 07:55

:o) Jag bor i Helsingborg. Vi har aldrig provat skogarna runt klippan, så jag är oskyldig där iaf!
Skogarna runst stidsvig, örkelljunga, åstorp, söderåsen och ängelholm, lullar vi mest i. Fast vi har pratat om att dra oss mot klippan!
Röd 940 här, med min boxer/amstaffblandning.. Vi är lite lugna just nu då hon har ett fult sår på tassen, fått sko och en kur av vet,.
Kommer snaart…seupp! Mohaahaa

0

Loppelisa

Brittis

30 aug 2007 kl. 08:02

Jag o bildprogrammet förstår oss inte riktigt på varandra ännu, sry!

0

Brittis

Irene A

30 aug 2007 kl. 08:37

Intressant, jag har hört att just den färgvarianten med mycket orange i foten är vanlig i västkustområdet. Det är inte så konstigt om man tvekar då - innan man har hittat rödgul trumpetsvamp på riktigt.

0

brittis igen

loppelisa

30 aug 2007 kl. 13:11

Det var en vansinnigt söt hund du har,om vi möts i skogen har vi nog mycket att ptata om.
Jag ser att du sitter vid en paddock på bilden,och är du intresserad av hästar,hundar och svamp så ser jag fram emot att möta dig på mina svampställe,det är nämligen mina största intresse.

0

brittis igen

Brittis

30 aug 2007 kl. 14:02

Du har så rätt så, Loppelisa!!

0

Trattkantarell vs. rödgul trumpetsvamp

Michael Krikorev

30 aug 2007 kl. 14:32

Bifogar en bild på jämförelse mellan rödgul trumpetsvamp och trattkantarell.

Rödgul trumpetsvamp (Craterellus lutescens) och trattkantarell (C. tubaeformis)

0

Karin Hedén

30 aug 2007 kl. 15:23

De har helt olika kvalitet. När man rullar foten som en penna mellan tummen och pekfingret är trattkantarellen fast, håller ihop bra och känns litet knölig medan den rödgula trumpeten knappt går att rulla alls och spricker gärna upp i “flisor”.

0

Brittis

30 aug 2007 kl. 17:25

Precis den färgsättningen till vänster finns bland våra trattkantareller här nere, fötterna är tjocka och spröda, skulle inte gå att rulla!-

0

Brittis

30 aug 2007 kl. 17:27

Väldigt bra o vacker bild, förresten “glömde”

0

loppelisa

30 aug 2007 kl. 21:00

håller med brittis,ibland ser trattkantarellerna ut just som bilden åt vänster,och jag är lika förrvirrad som innan.

0

Brittis och loppelisa

Karin Hedén

30 aug 2007 kl. 21:43

Hej!
Om era trattkantareller visar alla tecken på att vara rödgul trumpetsvamp så kanske det är trumpetsvamp…

0

Brittis och loppelisa

Brittis

30 aug 2007 kl. 22:23

Jaha, problemet är att jag ändå tror att det är trattkantareller. De växer med tillsammans “vanliga”, är mer lika trattkantarellerna i hattens form, och har inte den taggiga kant som trumpetsvampen på bilden tydligt har, ska det inte finnas i massor där de finns?? trumpeterna??
För de jag hittat i trumpetfärg, har bar funnits några stycken i grupp bland trattkantarellerna!

0

Brittis och loppelisa

Karin Hedén

31 aug 2007 kl. 10:03

Hej igen!
Visst kan det vara avvikande trattkantareller men naturen har sina nycker och följer inte alltid det som står i böckerna. Jag har hittat enstaka eller smågrupper av rödgula trumpetsvampar bland trattkantareller. Eller som man brukar säga “Om kartan och verkligheten inte stämmer överens så är det verkligheten som gäller”.

0

buffy

31 aug 2007 kl. 13:58

Här i NV Skåne har många av trattkantarellerna man hittar mkt rödgula fötter, och en del är rödgula under hattarna med. Men de är ändå trattkantareller, med tydliga åsar, inte “skrynklor”.

0

Hur kan det vara så svårt...

Bengt Sandh

31 aug 2007 kl. 14:02

...att skilja en trattkantarell från en rödgul trumpetsvamp?

En trattkantarell ser ut som en tratt och en rödgul trumpetsvamp ser ut som en trumpet. Jag tror att de flesta ser skillnad på en tratt och en trumpet. För säkerhets skull har jag bifogat bilder. Hoppas att dessa kommer att bidraga till att alla frågetecken(?)rätas ut till utropstecken(!).

LYCKA TILL!

Bild 1 = trumpet. Bild 2 = tratt

0

Eva K

31 aug 2007 kl. 14:26

Hi hi.. fiffigt Bengt!

0

Marit A

31 aug 2007 kl. 16:56

BengtSandh

Dina kommentarer och inlägg gör att forumet får det lilla extra som gör att det är riktigt roligt att gå in och läsa om svampfynden och frågorna som folk lägger in.
Tack för dem.

0

cicki T Belgien

31 aug 2007 kl. 17:00

Bengt, du är för härlig!!!Och vad kan då detta vara för svamp, rensad och klar i sin låda?

0

Bengt!

Brittis

31 aug 2007 kl. 18:21

Att vi inte fattade det själva! Apro på det på ridturen idag, såg jag både ett par blodsoppar, en karl johan och ett tiotal brunsoppar, och ja kantareller förstås!
Så sopparna kanske e på gång iaf!

0

Cicki

Bengt Sandh

31 aug 2007 kl. 19:47

Hej Cicki!

Jag har slagit i mina svampböcker och kommit fram till att det måste vara någon sorts sopp. Den har inga skivor och inga åsar och inga taggar och inga… jo, just det, den har rör och ligger i en låda.

Min slutsats: Lådsopp.

TREVLIG HÄLJ ALLA!

0

Cicki

cicki T Belgien

31 aug 2007 kl. 20:00

Njaee Bengt, nu felade du lite…
Trevlig helg till dig också!

0

Cicki

cicki T Belgien

31 aug 2007 kl. 21:47

ok, trevlig helg till alla er andra också. Humor gör livet lite lättare att leva. Ursäkta min klarinättsopp!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone