0 826 visningar

22 svar

Vilket djur

Micki

29 aug 2007 kl. 20:41

Jag vet att den här frågan går lite förbi ämnet här på forumet, men jag kan ändå inte låta bli att fråga. Kanske nån naturintresserad kan svara..?

I dag då jag var ute och plockade svamp stötte jag på det bifogade djurspåret på en närbelägen skogsväg. Spåren var ca 8 cm stora och var formade i pärlband (inte parallelt). I området har siktats Lodjur. Kan det vara ett lodjur som gjort spåret.? Kan det vara björn? Någon som vet..?

0

Tina Nordberg

29 aug 2007 kl. 21:10

Tror inte på björn, för litet.

0

Nina H, Sthlm norr

29 aug 2007 kl. 21:13

Spännande! Kolla på den här sidan
http://www.de5stora.com/
Såg ett annat spår som är av ett ungt lodjur på denna sida
http://hem.bredband.net/b122202/andersblog/lospar.jpg

0

Johnny

30 aug 2007 kl. 08:05

Grävling!

Inte lo i alla fall.

0

Tina Nordberg

30 aug 2007 kl. 08:13

Grävlingen gör spår efter 5 klor. Inte har den så stora fötter.

0

Johnny

30 aug 2007 kl. 08:42

Hmmm…
Inte helt lätt…

http://www.rolfsbild.se/Daggdjur/Gravling/Spar1/gryt%20760508-10.html

http://www.f.lst.se/f/amnen/Naturvard/Rovdjur/lodjursspar.htm

Lässtyrelsen säger att grävling och lodjursspår är lika, se nedersta bilden.

0

Göran H

30 aug 2007 kl. 10:02

Eftersom avtrycket är för stort för Räv finns bara 2 alternativ kvar. Enligt Spårboken av Preben & Preben är det det sannolikt en stor hund alt. varg.

0

UnoM

30 aug 2007 kl. 14:31

För det första beror det ju på var du är i landet.
Detta är en bakfot avsatt på ett tydligen rätt hårt underlag, varvid alla 5 tår ej syns.
Med den storleken och trekantig bakfot hamnar man på bäver eller ev järv. Märkligt om inga framtassar syntes, som ju är helt annorlunda.

0

Jyrki

30 aug 2007 kl. 17:26

Är det bara jag som tydligt ser fem tår?

0

Jyrki

Brittis

30 aug 2007 kl. 17:29

Jag kan bara se 4:a, rakt fram o en fotsula bak, räknar du den som tå??

0

Jyrki

30 aug 2007 kl. 17:31

Det skulle alltså kunna vara vänster framtass hos en grävling, eftersom åtminstone jag ser den korta “tummen” på ovansidan av hälen:

http://student.educ.umu.se/~dis00-07/djur/gravlingtass.jpg

0

Johnny

31 aug 2007 kl. 08:13

Jyrkis grävlingstass = 8 cm

alltså grävling!

0

Jörgen

3 sep 2007 kl. 10:09

Går det att få lite mer info om detta:
Var i Sverige hittades spåret?
Vilken naturtyp var det runt platsen?
Fanns det nåt annat spår efter djuret, såsom spillning?

0

Kerstin

3 sep 2007 kl. 10:46

Bara en fundering

Kan det vara så att det inte är en spår? det är ju en väg och man ser att bilar lämna väldigt svaga spår, vilket betyder att marken är ganska hårt. Nånting som har ramlat ner kanske?

0

Jörgen

4 sep 2007 kl. 10:31

Micki skrev ju “Spåren var ca 8 cm stora och var formade i pärlband (inte parallelt).”, så då borde ju denne person kunna dra slutsatsen att det var ett spår efter ett djur. Om micki läser detta igen så kanske han/hon kan minnas lite mer, som var i Sverige det var, naturtyp runtomkring, osv. Skulle vilja lösa gåtan nu.

0

Micki

4 sep 2007 kl. 11:22

Spåren fanns i Österbotten,  Finland på en sällan trafikerad väg som går i tät granskog på en halvö som mäter ca. 30*10 km.

Det är mycket sannolikt att det är grävling. Skall besöka samma plats i dag (och plocka svamp), så kanske jag får se nya spår efter djuret.

En björn är det knappast, eftersom den måste söka sig genom tät bebyggelse och stora vägar för att komma ut på halvön.

Annars har man siktat björn lite här och där i trakten de senaste dagarna, men inte nära tät bebyggelse.

0

Conny

4 sep 2007 kl. 23:13

Spontant ser det ut som en människohand. Fingrarna ser ut att ha fingertoppar. Vridning vid handloven och lite rörelser i hela ytan. Bilspåren kanske kan vara en antydan om mänsklig aktivitet.

0

Irene A

4 sep 2007 kl. 23:21

Haha Conny, du menar att det är en riktig räv som har gjort spåren..?

0

Conny

4 sep 2007 kl. 23:26

hehe, kanske var det Zorro (räv på spanska ).

0

elsi

5 sep 2007 kl. 00:08

Mårdjur har ju tårna framåt så varför inte järv .

0

Johnny

5 sep 2007 kl. 08:50

Mårdhund? Finns ju i Finland!

Men, jag håller fortfarande på grävling!

0

Cynips

5 sep 2007 kl. 10:33

Inte mårdhund, den har mycket rundare spår.

0

Peter Nilsson

5 sep 2007 kl. 15:55

Grävling!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone