0 298 visningar

9 svar

GUUULAAA !!!!!!!!

Göran H

29 aug 2007 kl. 21:54

Är det lika sanslöst torrt på din sida av skogen. Jag håller på att bli desperat. Nu mer öppnar jag inte en bild i onödan här på Forumet. Den innehåller ju för f-n bara bilder på jätteskördar av Kantareller eller annat smaskens.
Själv kommer jag snart att rusa ut i närmsta kalhygge och slänga mig raklång med ett jättevrål i torr förtvivlan.
ps. Allt har toktorkat, ån i tomtgränsen som aldrig sinat är knastertorr, samma sak med min damm. Hägern gled förbi ett par varv här om dagen, fnyste föraktfullt och drog vidare. ds.

0

Inget..

slasias

30 aug 2007 kl. 00:39

..i svampväg finns i skogarna här runt Stockholm. Jag hade hoppats på regn så jag kunde ge mig ut imorgon på minn lediga dag, men det verkar lönlöst.
Mossan knastrar.

0

Inget..

Brittis

30 aug 2007 kl. 08:58

Stackare! Sympatikram fr vått skåne!

0

Göran H

Gula

30 aug 2007 kl. 09:19

Det börjar bli katastrof här också!!! Var ut i skogen igår och hittade 7 st pyttesmå kantareller i den allra mörkaste delen av skogen där det växer hög mossa!!!! Inte en enda annan svamp!!!! Så torrt i markerna att man inte ens vågar tänka på brasor när man går där!!! Björkarna börjar vissna och allt annat står också och slokar! Jag som tyckte det var illa förra året….7-fallt värre i år!!! Vi får nog flytta neråt landet ....

0

Göran H

Jonnie

30 aug 2007 kl. 13:09

Fick lite regn här igår (070829), förslog inte ett skit, skulle behöva 40-50 mm, helst under ett par dagar och sedan runt 15-18 grader en vecka, då.. kanske..

Som det ser ut nu är det lite halvkört, en liten strimma av hopp finns dock, SKA bli regn Lördag natt, även hos dej Göran, tror jag, tyvärr är det ju så att kantarellerna behöver allt längre tid att växa till ju längre mot hösten vi kommer (skit-säsong för mej)

0

Göran H

Göran H

30 aug 2007 kl. 21:21

Håller med dig Jonnie. Känns som loppet är kört. Tror inte på nå´t
regn den närmaste tiden.

Gula, jag är inne på din idé, att flytta från kalhyggen och torka.
Sneglar på Sörmland.

0

Göran H

Gula

30 aug 2007 kl. 21:29

Ja suck! “min” svampskog är nedmejad och håller på att fraktas bort…! Och timmerbilen håller vägen stängd medan dom lastar, så man kommer varken hitåt eller ditåt!
Själv har jag funderat lite på Dalarna….  ;-D

0

Göran H/Gula

Göran H

30 aug 2007 kl. 22:02

Dalarna är säkert ett bra alternativ. För mig känns en flytt lite söder ut mer naturligt eftersom jag tillhör VHV.

Men jag har haft sanslöst bra svampplockning i trakterna av Rättvik, så Dalarna kan aldrig vara fel.

0

Göran H/Gula

Jonnie

31 aug 2007 kl. 10:06

2007-08-31, kl 09.00-10.00
Regn!!!, det är faan så man inte tror det är sant,, har regnat ett par timmar nu,
får vänta till Söndagen med att gå ut och besiktiga torkskadorna, här är 8 grader varmt och i två nätter har det varit lätt markfrost en bit uppåt Hova-Laxå-kanten, vilket ju sannaerligen inte gjort saken bättre,,,
Det bästa med Vänern är att den håller markfrosten stången en bra bit in i November om det bara båser litegrann från något håll,

Jag är nog ändå mer pessimistisk än vanligt, torkan var nog lite för lång, blir väl till att ta med kameran för att dokumentera det sorgliga faktumet.

0

buffy

2 sep 2007 kl. 12:33

Här i NV Skåne regnar det mest varenda dag, om regnmätaren förblir tom mer än ett dygn granskar man den för att se om det kanske har gått hål på den =/
...Den har ju utsatts för mkt slitage i sommar, vid ngra föga minnesvärda tillfällen i juli var den så full så den svämmade över.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone