Skickade några svampbilder med tillhörande text till lokaltidningen.Det handlade om pyttesnampar,Brödkorgar o Ögonskålar. De blev intresserade o undrar om jag vill skicka in tex 2 bilder med beskrivning i veckan.Vad jag undrar över är, att det finns ju alltid risk att folk missuppfattar saker och det blir fel.Tänkte på att någon kanske gör egna artbedömningar utifrån mina bilder det går snett.Ska naturligtvis bara hålla mig till arttypiska bilder jag är 100% säker på.
Vill gärna ha tips från någon klok med erfarenhet.
Jag har konstruerat en del korsord för veckotidningar och då brukar följande gälla: förutom att jag givetvis får betalt för korsordet så får jag om jag själv tagit ev bilder som ingår, 300:-/st för dem. Vanligast är dock att tidningen förser mig med bilder från diverse bildbyråer.
Har fått besked från lokaltidningen att de inte har pengar till svampbilder. - De köper ibland bilder till sådant de tycker är intressant. Svamp är bara några få intresserade av. Jag är hjärtligt välkommem att skicka in till sidan för gratis bilder som är till för privatpersoner och föreningar.Tjejen om har hand om den sidan skriker efter svampmaterial. Köpingsborna klagar på mig när det går långt mellan inläggen.Är med i tidningen idag.
Man ska tydlignr vara prenumerant tidningen på internet åxå.Har fotat istället.
De ändrade lite i min text : att Ögonskålen är 1 cm HÖG, då handlar det ju om jätteögon.
Sedan hade de tagit bort: att jag tyckte att brödkorgens sätt att föröka sig verkar tråkigt.Att jag dessutom är höjdrädd.
Tidningar är lite larviga, när jag jobbade på Riksmuseet brukade jag sända ut svampbulletiner, vet inte hur det togs emot för jag kunde ju inte läsa alla tidningar. En av tidningarna hade jag i brevlådan å det var Länstidningen i Södertälje, jag minns inte nu vad jag skrivit om för svamp men de hade ändrat artickeln så att man skulle kunna plocka någon giftsvamp i stället i tron att det var god mat, sedan hade de undertecknat med mitt namn,
jag ringde naturligtvis upp och skällde ut journalisten efter noter, hon försvarade sig med att det var hennes rätt att ändra insänt material, men att de ändringarna som jag var mest förbannad för hade en redigerare gjort så de kunde få plats med en annons
efter detta mitt utbrott var alla svamparticklar bojkottade av tidninge,nu har dom börjat ringa och fråga om svampläget igen
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.