0 370 visningar

14 svar

Till tidningen

Tina Nordberg

30 aug 2007 kl. 08:47

Skickade några svampbilder med tillhörande text till lokaltidningen.Det handlade om pyttesnampar,Brödkorgar o Ögonskålar. De blev intresserade o undrar om jag vill skicka in tex 2 bilder med beskrivning i veckan.Vad jag undrar över är, att det finns ju alltid risk att folk missuppfattar saker och det blir fel.Tänkte på att någon kanske gör egna artbedömningar utifrån mina bilder det går snett.Ska naturligtvis bara hålla mig till arttypiska bilder jag är 100% säker på.
Vill gärna ha tips från någon klok med erfarenhet.

0

Lena M

30 aug 2007 kl. 09:05

Kul Tina att du får visa dina vackra bilder i tidningen.
Hur du bäst skall förfara hoppas jag att någon * kan tipsa dig om. Lycka till !

( Du får väl bra bet. :0) )

0

Affe Nv Skåne

30 aug 2007 kl. 10:17

Grattis Tina, störtkul att dom vill ha dina bilder!

0

Tina Nordberg

30 aug 2007 kl. 12:24

Tack ska ni ha ! Bra bet ? Ska väl slippa betala för inläggen.
Nu väntar jag på goda råd.

0

klas jaederfeldt

30 aug 2007 kl. 19:40

du bör åtminstånde ta 300: bilden av dem

0

Lena M

30 aug 2007 kl. 20:35

Tina har du blivit nåt klokare hu du skall förfara ?
Skall tidningen har fri förfoganderätt av bilderna,då är det väl klart att du skall ha betalt för dem.
Berätta hur det går !

0

Tina Nordberg

30 aug 2007 kl. 20:49

Har inte haft en tanke på pengar. Kan man säja vad som helst med mördande reklam. Kom o köp…..

0

klas jaederfeldt

31 aug 2007 kl. 17:38

du skall ta betalt för bilderna även om tidningen bara använder dem denna gång, gör klart för tidningen att du bara säljer dem till din artickel (å den kan du göra gratis om du vill)

0

Nina

31 aug 2007 kl. 17:45

Jag har konstruerat en del korsord för veckotidningar och då brukar följande gälla: förutom att jag givetvis får betalt för korsordet så får jag om jag själv tagit ev bilder som ingår, 300:-/st för dem. Vanligast är dock att tidningen förser mig med bilder från diverse bildbyråer.

0

Tina Nordberg

6 sep 2007 kl. 09:42

Har fått besked från lokaltidningen att de inte har pengar till svampbilder. - De köper ibland bilder till sådant de tycker är intressant. Svamp är bara några få intresserade av. Jag är hjärtligt välkommem att skicka in till sidan för gratis bilder som är till för privatpersoner och föreningar.Tjejen om har hand om den sidan skriker efter svampmaterial. Köpingsborna klagar på mig när det går långt mellan inläggen.Är med i tidningen idag.

0

Affe Nv Skåne

6 sep 2007 kl. 23:40

Tråkigt att du inte kan få lite betalt för dina snygga bilder, men kul att det du gör uppskattas.

0

Totte Gbg

6 sep 2007 kl. 23:42

Tina har du nån länk till artikeln?

0

Tina Nordberg

7 sep 2007 kl. 09:41

Man ska tydlignr vara prenumerant tidningen på internet åxå.Har fotat istället.
De ändrade lite i min text : att Ögonskålen är 1 cm HÖG, då handlar det ju om jätteögon.
Sedan hade de tagit bort: att jag tyckte att brödkorgens sätt att föröka sig verkar tråkigt.Att jag dessutom är höjdrädd.

0

En till

Tina Nordberg

7 sep 2007 kl. 09:43

kommer här.

0

tidningar

klas jaederfeldt

7 sep 2007 kl. 10:02

Tidningar är lite larviga, när jag jobbade på Riksmuseet brukade jag sända ut svampbulletiner, vet inte hur det togs emot för jag kunde ju inte läsa alla tidningar. En av tidningarna hade jag i brevlådan å det var Länstidningen i Södertälje, jag minns inte nu vad jag skrivit om för svamp men de hade ändrat artickeln så att man skulle kunna plocka någon giftsvamp i stället i tron att det var god mat, sedan hade de undertecknat med mitt namn,

jag ringde naturligtvis upp och skällde ut journalisten efter noter, hon försvarade sig med att det var hennes rätt att ändra insänt material, men att de ändringarna som jag var mest förbannad för hade en redigerare gjort så de kunde få plats med en annons

efter detta mitt utbrott var alla svamparticklar bojkottade av tidninge,nu har dom börjat ringa och fråga om svampläget igen

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone