Hej,
Följande kremla hittades i äldre mossig grandominerad skog i västra Medelpad i lördags.
Hatt 7 cm, regelbunden, utbredd, mörkt olivgrön/militärgrön, nästan svart mot mitten, matt i torka.
Skivor rätt täta, vidfästade, ljust vitbeige, med små, mörkt brungrå fläckar (liknande dem man kan se på bl.a. sillkremlor). Smak tämligen mild. Lukt rätt svag, “som en typisk kremla”. Sporpulver blekgult.
Fot rund, vit, 1 cm upptill, lite grövre nedtill, c:a 7 cm lång.
Trots nära 100 kremlebilder i Nylén hittar jag ingen som stämmer. I Ryman/Holmåsen finns grön äggkremla, Russula postiana, som stämmer sånär som på att hatten anges till 3-6 cm, den är lite ljusare på hatten och lukten beskrivs som “karakteristisk, först svag, något kryddartad, sedan obehaglig” vilket jag inte håller med om.
Kan det vara den i alla fall? Den står som sällsynt. Eller har någon ett förslag på vad det annars kan vara? Tack!
Jag uteslöt grönkremla p.g.a. att den var så mycket mörkare än alla grönkremlor jag sett förut och dessutom tycker inte jag att växtplatsen äldre mossig granskog stämer med var jag brukar finna grönkremla.
Kan det vara den i alla fall? Enkelt svar på frågan i så fall.
Utan att vara någon kremleexpert, kan jag utesluta den gröna äggkremlan (Russula postiana).
Den får tidigt ordentligt gula skivor och har påfallande skör (och kamrat ihålig)fot, oftast betydligt högre än hattens bredd.
Smak “tämligen” mild, och de bruna fläckarna på skivorna stämmer med det som jag har brukat kalla grönkremla - åtminstone någon närstående art i det komplexet.
Bild:
http://img.photobucket.com/albums/v705/segersaell/gronkremla.jpg
Jag har plockat grönkremla i närmare 20 år, och har aldrig sett någon så mörk och inte heller på den typen av ståndort, men det är nog den i alla fall. Nu känner jag mig lite fånig. :-)
Grönkremla växer vanligen med björk, men det finns en mörkare variant som brukar växa med gran. Alla gröna och blågröna kremlor är ett knepigt komplex. Hattöversidan på din bild ser matt ut, så det skulle kunna vara Russula atroglauca. Den fick jag se i Medelpad, artbestämd av Jukka Vauras:
http://svampguiden.com/art/visa/Russula_atroglauca
Originaldiagnos och bild finns på nätet:
http://www.mtsn.tn.it/russulales-news/tx_photos.asp?index=5145
Erik, du ska inte alls känna dig fånig! Just den där mörkt gröna har jag också brukat hitta i granskog. Under vissa väderförhållanden kan den få en krackelerad hattyta, så vi har preliminärt gett den namnet Russula cyanoxantha var. cutefracta. Förresten är inte ens experterna ense om vilken av de gröna arterna som är den egentliga grönkremlan…
Tack Irene och Michael för mycket bra svar!
En “mörk variant som växer med gran” passar som handen i handsken. Exemplaren på Michaels bild är lite gråare, men nära nog.
Brokkremla (R. cyanoxantha) som Irene nämner känns också rätt i karaktären (bild s.537 i Ryman/Holmåsen) men jag hoppade över den förut eftersom den inte gick så långt norrut, fast om den har en variant som växer med gran kan det ju stämma. Är det känt om Russula cyanoxantha var. cutefracta har gult sporpulver eller vitt som huvudarten?
Enligt den litteratur jag har, ska cutefracta ha blekt cremefärgade sporer, grönkremlan något gulare.
En annan tänkbar art är Russula parazurea, men
för mig ser ditt fynd ut att ha alla grönkremlans karaktärer, bortsett från växtplats, och färg och struktur på hatten.
Jag tycker att den du har hittat borde vara en bra kandidat att bevara i torkat skick och sändas till experter i Uppsala som arbetar bl.a. med denna grupp av kremlor.
Lärorikt om grönkremlan!
Brukar plocka och äta den vanliga ljusare varianten och har trott att de mörkare gröna kremlorna som man ibland ser i granskog är skarp grönkremla.
De är inte så vanliga här i Närke heller och jag vet nu att det kan löna sig att göra smakprov på dem eftersom det ex. ni diskuterat ju hade mild smak!
Tackar för all information…Svampguiden är toppen!
Irene, jag var rädd att du skulle föreslå att jag skulle torka den eftersom jag dumt nog slängde den efter att den lämnat sitt sporprov och antagit en skrumpen och tråkig skepnad. Får besöka skogen igen och hålla ögonen öppna efter fler. Och ta för vana att spara och dokumentera ej identifierade svampar.
Har faktiskt ett par torkade fruktkroppar som jag sparat för att ev. skicka in till expertisen. Den ena bör vara en skönfotad spindling, den andra en för mig okänd skivling med soppliknande konsistens.
Hur ska man veta vart man ska skicka svampen och vilka svampar som är av intresse?
Svår fråga det där, vilka svampar som kan vara av intresse, och vart de ska skickas.
När det gäller kremlor, skickas de lämpligast till Ursula Eberhardt på SLU i Uppsala (adress hittar du på webben). Är arterna av intresse, kanske du kan få namn på dem så småningom.
Hoppas att du behåller länken till bilden i alla fall, för jag har mailat henne och hoppas få synpunkter.
När det gäller hjälp att artbestämma andra arter, så är det knepigare.
På riksmuseet i Stockholm har man till uppgift att ta emot kollekter som skickas in, men där finns numera väldigt få svampexperter.
Klas Jaederfeldt som arbetar där, är mycket duktig på tickor, men vilka fler svampgrupper han ger sig på, vet jag inte riktigt - det går i alla fall att fråga honom.
Har fått ett utförligt svar från Ursula om den mörkgröna kremlan.
Hon kunde se två alternativ, i första hand R. aeruginosa, eller R. atroglauca ifall det finns lite grågrönt på foten, men det går inte att säga säkert utan mikroskopering.
De är däremot enkla att skilja åt i mikroskop på sporer och hatthudskaraktärer.
Den mörka grönkremlan som ibland hittas under gran, har inte kunnat särskiljas (varken i mikroskop eller med DNA-analys) från den vanliga, blekare, under björk. Dessutom påträffas den mörka varianten ibland under björk också.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.