0 1574 visningar

16 svar

Lila Svarta trumpetsvampar

Patrik

31 aug 2007 kl. 20:07

Hej!
Jag plockade vad som ser ut som svarta trumpetsvampar förutom färgen: dessa är violetta/lila!

Tacksam för svar. Nybörjare på dessa svampar.

0

Norma

31 aug 2007 kl. 20:16

Jag har sett många skiftningar i både färg och form.Tror det beror på miljön de växer i.Har du ingen bild?

0

Patrik

31 aug 2007 kl. 20:42

Hej Norma,
Tack för svar! Dessvärre har jag ingen digital kamera och kan inte ta mågra foton. Jag fann dem i blandskog. De är väldigt lila!
För ett otränat öga som mitt är de rätt lika Rödgul Trumpetsvam och Trattkantarell förutom färgen men allra mest lik Svart trumpetsvam - i den svampbok jag tittar.

Ingen farlig svamp den kan förvxlas med? 

Vänliga Hälsningar Patrik

0

Norma

31 aug 2007 kl. 20:51

När du säger att de liknar trattkantarell fast väldigt lila tänker jag på ametistskivling.Ser de ut så här?http://web.comhem.se/~u13129038/laccaria.gif

0

Patrik

31 aug 2007 kl. 21:08

Tack för bild! Nä det tycker jag inte de gör - inte alls. Mer lik Svart trumpetsvamp.

Är dessa skivlingar giftiga?

0

Patrik

31 aug 2007 kl. 21:10

Nej de inte alls lika. Jag tittar noga.

0

Patrik

31 aug 2007 kl. 21:23

Hej igen Norma,
Så lila är de inte heller. Mörkt lila.
Nu såg jag ett foto i en svampbok
“Våra Matsvampar” av Bo Nylen
- här är de mer lila. Nästan lika lila som de jag plockade :-)

Och jag läste nu på nätet att amnetistskivling inte är giftiga utan ätliga. Om det mot min förmodan skulle vara sådana så är det ingen risk att äta dessa i alla fall!

Många tack för din hjälp, Norma!

Trevlig Helg! Patrik

0

Norma

31 aug 2007 kl. 21:28

Ja inte var det mycket till hjälp….Men trumpetsvampar är ihåliga rakt igenom foten.Om du delar svampen är den rörformig sitter ofta sniglar och gråsuggor och annat skit i foten.Man måste borsta varenda svamp noga!

0

Patrik

31 aug 2007 kl. 21:44

Tack! Precis rensat dem. Och de är ihåliga rakt igenom foten!

0

Norma

31 aug 2007 kl. 21:59

Det bli säkert mumsigt!!

0

cicki T Belgien

31 aug 2007 kl. 22:51

Patrik, det är nog ametistskivling du hittat. De varierar i färg beroende på fuktighet. Allt från ljus/grå/lila till mörkt violetta. Och ihåliga. Huruvida man kan äta dom eller inte därom “tvista de lärde”. Här i Belgien äter man hattarna, fast dom smakar inte speciellt mycket. Dessutom sägs det att de suger upp tungmetall och arsenik…Har plockat dom som “blandsvamp” men tycker inte att dom har någon speciell smak att bidra med.

0

anita

1 sep 2007 kl. 09:55

ja här är de

0

anita

1 sep 2007 kl. 10:08

bilden

0

anita

1 sep 2007 kl. 10:08

bilden kommer

0

Svarta trumpetsvampar

Brittis

1 sep 2007 kl. 17:35

Inte ser de lila ut, trumpetsvamparna! Lite blöta bara! Visst är det trumpetsvamp på bilden!

0

Svarta trumpetsvampar

Tina Nordberg

1 sep 2007 kl. 19:58

Löven ser minsann lika lila ut som svamparna. Käka de där du o ha det gott.

0

Lila Svarta trumpetsvampar/ametist

buffy

2 sep 2007 kl. 12:17

Jag har hittat massor av ametistskivlingar i år, de verkar trivas på precis samma ställen som kantareller o trattkantareller. En del ex kan vara rätt trumpetlika har jag märkt, eftersom jag väldigt gärna skulle vilja hitta trumpetsvamp. Men det har alltid varit ametistskivlingar, de har väldigt tydliga, liksom köttiga skivor.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone