Hej Norma,
Tack för svar! Dessvärre har jag ingen digital kamera och kan inte ta mågra foton. Jag fann dem i blandskog. De är väldigt lila!
För ett otränat öga som mitt är de rätt lika Rödgul Trumpetsvam och Trattkantarell förutom färgen men allra mest lik Svart trumpetsvam - i den svampbok jag tittar.
Ingen farlig svamp den kan förvxlas med?
Vänliga Hälsningar Patrik
Hej igen Norma,
Så lila är de inte heller. Mörkt lila.
Nu såg jag ett foto i en svampbok
“Våra Matsvampar” av Bo Nylen
- här är de mer lila. Nästan lika lila som de jag plockade :-)
Och jag läste nu på nätet att amnetistskivling inte är giftiga utan ätliga. Om det mot min förmodan skulle vara sådana så är det ingen risk att äta dessa i alla fall!
Många tack för din hjälp, Norma!
Trevlig Helg! Patrik
Patrik, det är nog ametistskivling du hittat. De varierar i färg beroende på fuktighet. Allt från ljus/grå/lila till mörkt violetta. Och ihåliga. Huruvida man kan äta dom eller inte därom “tvista de lärde”. Här i Belgien äter man hattarna, fast dom smakar inte speciellt mycket. Dessutom sägs det att de suger upp tungmetall och arsenik…Har plockat dom som “blandsvamp” men tycker inte att dom har någon speciell smak att bidra med.
Jag har hittat massor av ametistskivlingar i år, de verkar trivas på precis samma ställen som kantareller o trattkantareller. En del ex kan vara rätt trumpetlika har jag märkt, eftersom jag väldigt gärna skulle vilja hitta trumpetsvamp. Men det har alltid varit ametistskivlingar, de har väldigt tydliga, liksom köttiga skivor.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.