0 150 visningar

3 svar

Blodriskor/Skäggriskor & Pepparriskor/Kamferriskor

Wictoria L

15 aug 2005 kl. 23:15

Hej,
jag är en novis i svampkretsar som nu bestämt mig för att vidga mina mina vyer i svampskogen. Det här är en toppensida, men jag vill ändå fråga även om man kan läsa sig till det mesta.

Vilka är de största skillnaderna mellan blodriskor och skäggriskor?
Syftar skäggriskans namn på det “skägg” som finns på undersidan av hatten?

Hur ser jag bäst skillnad mellan pepparriska & kamferriska. Det finns ingen lukt.
Växer de tillsammans?

Tacksam för svar.

0

Blodriskor/Skäggriskor

Erik Ekholm

15 aug 2005 kl. 23:37

Blodriskor har saft som går i morotsrött eller vinrött medan skäggriskor har vit saft så det är jättelätt att skilja dem åt.

0

Blodriskor/Skäggriskor

// Wictoria L

15 aug 2005 kl. 23:43

Tack,
jag har delat upp mina riskor i två grupper och de är just de två. Passade även på att plocka de som växte på gräsmattan innan jag klippte den idag. Är allt “ätligt” eller ska man bara äta hatten (jag läste på någons egna svampsida att han bara åt hattarna på blodriskan, varför skrev han inte)

0

Blodriskor/Skäggriskor

cobran

16 aug 2005 kl. 13:54

Kan vara en smaksak, eller kanske att det ofta är mycket mask i riskorna och då är foten ibland bara ett ihåligt skal.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone