0 295 visningar

4 svar

svart hattmurkla

Anne L.

1 sep 2007 kl. 15:59

Nu står jag här med min svarta hattmurkla, en hel kasse full, vad gör jag med den…...???
Tänker i alla fall börja med att förvälla den för säkerhets skull. Har även plockat gul kantarell, trattkantarell, några rödgula taggsvampar en liten sopp (Karl Johan) Det mesta är dock den svarta hattmurklan. Är den nåt att ha??? Ska jag blanda alltihop eller kassera och hoppa över murklan??  Vet nån om den är god? Har läst olika bud i denna fråga.
Ska börja rensa nu…......

0

gunhild

1 sep 2007 kl. 16:02

0

Anne L

1 sep 2007 kl. 17:19

Ifall nu någon går och undrar vad jag gjorde med hattmurklan:
Medan jag rensade den, tänkte jag “Undrar hur mycket små maskar och insekter som gömmer sej här inne i vecken, som man inte ser när man rensar….” Bestämde mej för att “koka av” en liten del av fångsten ändå, trots att svampen kändes en aning gummiartad och inte särkillt kul.  När jag sen studerar avkokningsvattnet ser jag ett stort antal små vita maskar flyta omkring…..
Så nu har jag bestämt mej…..!!!!

0

cicki T Belgien

1 sep 2007 kl. 17:36

protein är gott!

0

Brittis

1 sep 2007 kl. 18:41

Gillar inte heller protein av den sorten….huwa…*ryser*

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone