Nu står jag här med min svarta hattmurkla, en hel kasse full, vad gör jag med den…...???
Tänker i alla fall börja med att förvälla den för säkerhets skull. Har även plockat gul kantarell, trattkantarell, några rödgula taggsvampar en liten sopp (Karl Johan) Det mesta är dock den svarta hattmurklan. Är den nåt att ha??? Ska jag blanda alltihop eller kassera och hoppa över murklan?? Vet nån om den är god? Har läst olika bud i denna fråga.
Ska börja rensa nu…......
Ifall nu någon går och undrar vad jag gjorde med hattmurklan:
Medan jag rensade den, tänkte jag “Undrar hur mycket små maskar och insekter som gömmer sej här inne i vecken, som man inte ser när man rensar….” Bestämde mej för att “koka av” en liten del av fångsten ändå, trots att svampen kändes en aning gummiartad och inte särkillt kul. När jag sen studerar avkokningsvattnet ser jag ett stort antal små vita maskar flyta omkring…..
Så nu har jag bestämt mej…..!!!!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.