Det behövs mycket mera en en foto för att kunna upptäcka att en art som är inte känt av vetenskapen. T.ex. behövs att man hittar samma svampart vid 2 olika tillfälle och helst från 2 olika växtplatser, sen efter alla macro och microskopiska kontroller ta reda om någon annat har bescrivit samma art någon annans stans.Till slut kan man publicera som förslag på latinska till en ny art på en vetenskaplig tidskrift och se om den blir accepterat.
Det tar lång tid och någrann arbete.
Tack för att du delar med dig av din kunskap om hur processen för fastställandet av en ny svampart övergripande går till.
Att gå till försvar och påvisa det seriösa i mykologernas arbete saknar dock poäng i sammanhanget.
Som du kan läsa frågade jag om någon ny svampart upptäckts “via” svampguiden.com. Jag kunde ha formulerat lite tydligare såsom: “Har någon bild på en svamp på svampguiden.com föranlett vidare mykologisk forskning huruvida svampen är ny för vetenskapen?” Men det känns lite väl…
Ett direkt svar på min ja/nej-fråga kom dock aldrig.
Jag tvivlar också på det. Dels har Svampguiden “bara” funnits i sisådär 10 år. Att få en ny art tar många år, så chansen är därmed liten. Dessutom så är det sällan som det blir riktigt djupa artdiskussioner så här via nätet. Att hitta nya arter kräver nästan att man kan föra en diskussion mykologer emellan ute på plats i skogen.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.