0 301 visningar

10 svar

Vad är detta för svampar

Daniel

2 sep 2007 kl. 12:17

Hej jag hittade dessa svampar. den bruna vad jag kunde se var en tegelsopp och de andra var en som sa att det var kantareller och de luktar som det. men jag undrar om nån som känner igen dem kan säga för säkert

0

EG

2 sep 2007 kl. 12:32

Visa gärna ett foto på undersidan också

0

Daniel

2 sep 2007 kl. 12:43

ok dåliga bilder men jag hoppas ni ser

0

Tina Nordberg

2 sep 2007 kl. 13:03

Blek taggsvamp, bra till förtäring.
Utmärkt till inläggning o marinering.

0

Daniel

2 sep 2007 kl. 13:04

den gula menar du då el? Den bruna då

0

Anne

2 sep 2007 kl. 13:05

Oskarp bild, men det ser ut som taggar på undersidan. I så fall :Rödgul taggsvamp är mitt förslag….Den gula alltså.
Savmp nr 2 svarar jag:“Vet ej….”

0

Franco Matli

2 sep 2007 kl. 15:38

1.en strävsopp,troligtvis Tegelsopp,
men du ger inga info om vart du hittade den och bilden är dålig.
2. Rödgul taggsvamp.
Båda är ätliga

0

Daniel

2 sep 2007 kl. 16:15

Ok, vet att bilderna är dåliga. Hittade den bruna under en gran, lite fuktigt med en massa barr på marken. Den gula hittade jag dels i skogen där det var mossa och dels i ett röjt område med nu planterade träd.

0

Hans Myhre

2 sep 2007 kl. 16:58

1. som vokser ved gran er nok Leccinum piccinum hvis det ikke var en bjørk i nærheten,for da er det L. versipelle.Nr. 2 er rødgul taggsvamp og begge er spiselige.

0

Varför rödgul?

Stella

2 sep 2007 kl. 17:34

Jag skulle säga att svamp nr 2 är blek taggsvamp. Iofs ser man inte om det är en skarp kant på bilden men jag tycker ändå att undersidan ser mer ut som blek…

Hur kan ni tvärsäkert säga att det är rödgul?

Lär mig nåt nytt! ;-)

0

Varför rödgul?

Irene A

2 sep 2007 kl. 17:49

Undersidan på taggsvampen drar ganska tydligt åt orange. På den bleka taggsvampen är taggarna för det mesta vita till gräddfärgade, så jag instämmer med förslaget rödgul taggsvamp.

Soppen borde vara tegelsopp (L. versipelle) eftersom rörmynningarna fortfarande är grå.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone