0 133 visningar

5 svar

Rapporter om sällsynta...

Gunilla Zakariasson

16 aug 2005 kl. 08:25

Vad ska egentligen rapporteras här? Ser sånt som är mindre allmänt och som jag brukar rapportera som matsvamp ( om det är det). Hittade stora mängder druvfingersvamp i Södermland ( kunde fyllt en korg på ca 2 kvadratmeter). Är det sällsynt eller intressant? Brukar bara hitta några enstaka ensamväxande per såsong annars.

0

Svampe Defekt

16 aug 2005 kl. 10:01

Vadå “Vad ska egentligen rapporteras här?”. Vad jag vet så finns det inget “ska” i detta forum förutom att inte vara otrevliga mot varandra samt att det “skall” handla om svamp. Själv kan tycker jag att ditt inlägg är både intressant och sällsynt. Vet ej hur druvfingersvamp ser ut så nu efter detta lilla inlägg så kommer jag att fördjupa mina kunskaper i detta ämne.

0

Gunilla Zakariasson

16 aug 2005 kl. 11:52

Avsåg inte vad som diskuteras på Forum. Min rubrik menade att vara en förkortning av den underavdelningen bland rapporter som heter “Sällsynta och mykologoskt intressanta arter”.Eftersom rapporterna är uppdelade så antog jag att det finns en “ska-tanke” i detta avsnitt av svampguiden.

0

cobran

16 aug 2005 kl. 13:28

Kan vara olika i olika delar av landet, men här nere på Närke-slätten är i alla fall druvfingersvampen sällsynt!
Tycker du ska rapportera druvfingersvampen och det går väl även att rapportera den som “matsvamp”, då ju vissa menar att det är den enda goda fingersvampen.

0

Michael Krikorev

17 aug 2005 kl. 11:36

Hej Gunilla,

Som det ser ut nu så är det lite subjektivt vad man väljer för kategori att rapportera under. Vad som menas med “mykologiskt intressanta arter” beror ju lite på vad man själv tycker är intressant. Sällsynta arter är de som betraktas som sådana enligt svampböcker eller artdatabankens ekologiska katalog över storsvampar. Man kan få reda på en arts utbredning genom att söka på det vetenskapliga namnet på deras hemsida: http://www-umea.slu.se/miljodata/webrod/ekkatsv/svamp1.asp

Generellt kan man säga att matsvampar och giftsvampar är de som betraktas som sådana enligt de flesta svenska svampböcker. I extrema fall är det bra att uppge källa, t ex om man vill rapportera eldsopp som matsvamp så är det bra att motivera sig och skriva var någonstans man har läst om det. Annars är det enklast att titta på uppdelningen som redan finns här på hemsidan:
Matsvampar: http://svampguiden.com/matsvampar/lista
Giftsvampar: http://svampguiden.com/giftsvampar/lista
Dessa listor är inte kompletta utan bör ses som en fingervisning om man är osäker på vad man ska rapportera.

0

Gunilla

17 aug 2005 kl. 17:58

Tack för svaret, Michael!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone