0 31733 visningar

24 svar

Torka trattkantareller i varmluftsugn

Freddy Lundmark

2 sep 2007 kl. 19:24

Någon som vet varför trattisar blir helt svarta när man torkar dem i varmluftsugn? (Ca 70 grader 4-6 timmar med luckan på glänt)

Har provat två ggr och fått samma resultet. Upplever inte att det är något fel på kvalitén på den torkade svampen för övrigt men är som sagt amatör på områder

0

Totte Gbg

2 sep 2007 kl. 19:29

Du har antagligen för hög värme…ska bara kring 50 grader ...
Här är några åsikter sen tidigare…
http://svampguiden.com/forum_visa.asp?inr=63383&fnr=1&sok=torka&Start=0&Offset=50&4

0

Elisabeth Bååth

2 sep 2007 kl. 22:43

Håller med Totte, för varmt, 40-50 grader är bäst.Nu vet inte jag hur det är med varmluftsugn, kör alltid torkapparat.

0

Margareta

2 sep 2007 kl. 22:50

Svårigheten med att köra i en ugn även med varmluft är att få rätt temperatur. Prova med en digitaltermometer 45 gr är bäst. Men varför är alla så rädda för att skaffa torkapparat. Den fungerar på mer än svamp.Frysen blir ledig och du har grönsaker året runt.

0

Tina Nordberg

2 sep 2007 kl. 22:56

Varmluftsugn blir varmare än fläktfri do. Din ugn kanske tom är lite glapp i termostaten o blir ännu varmare.Testa med en termometer som tål ugsnvärme. 70 grader är iaf för varmt.
Lycka till.

0

Totte Gbg

2 sep 2007 kl. 23:26

Jag kan berätta att jag har torkat svamp på alla tänkbara sätt genom åren:)
Jag har gas ugn lägsta temp e där för mig 150 grader…bor i lägenhet o det tar sin tid att torka utan ett pannrum:(
I veckan köpte jag mig en svamptork o wow va jag e lycklig! Funkar kanonbra:)äntligen inte en dag försent:)

0

Solarium !

Bengt Sandh

3 sep 2007 kl. 02:09

Inlägget hamnade fel, ska vara här istället för under tråden “torka kantareller”.

Jag har lärt mig att det är farligt att sola i solarium och att det är bättre att torka svamp där än hud.

Därför har jag nu till min stora glädje kommit överens med solariumchefen att, mot viss betalning, jag får torka trattkantareller där och det funkar hur bra som helst. I går torkade jag 30 kg på en halvtimma som jag sedan använde som betalning för motsvarande solariumtid.

Det går smidigt och lätt och resultatet är strålande, brunare och torrare trattkantareller finns inte!

0

Franco Matli

3 sep 2007 kl. 07:11

Torkning med solarium verkar vara en bra idè.Under min svampkarrier har jag testat olika system för att kunna torka svampar.Den överlägsna bästa resultat fick jag med en begagnad torrskåp som jag köpte för 200 Kr.
Snickrade några träramar med myggnet som fick plats i skåpet, la i svamparna som skulle torkas.
Startade först en halvtimma med låg temp och ökade sen lite i taget.Slut resultat blev över förväntan, svamparna hade behållit samma form, hade bleknad en aning,ingen av de skivade hade missfärgts och allt var snustorr.
En del av de torkade arter har jag sen lagt i glasburkar som jag tar med på våra svamputställningar.Nu är burkarna 20 år gamla men de torkade svampar är fortfarande som nya och bäst av allt man ser direkt vad de är för svampar.
Det är klart att skåpet behover plats, som kanske inte finns hos alla.Men jag rekomenderar maschineriet till dom som har stora svampmängder att torka.Jag kan torka en full svampkorg åt gången.
OBS! Köttiga svampar typ Soppar, Kremlor, Musseroner m.m. bör alltid skivas.Konserveras sen i glasburkar, såna med gummi ring ell som har locket som klickar (de skall vara 100% tåta så att mögel inte kan komma åt).Läggs i medan de är varma så att det bildas vakum.Detta är viktig därför jag har mikroskoperad svampar som vänner hade torkad och som visade att de hade blivit angripna av mögelsvamp och då blivit giftiga.

0

buffy

3 sep 2007 kl. 07:38

För rimliga mängder trattkantareller rekommenderar jag(igen) brevkorg Dokument från IKEA (89:-)och en kupévärmare (ca 129:-). Man sätta in hela brevkorgen i ugnen och ställa värmefläkten på ugnsluckan eller i en pappkartong på högkant o värmefläkten framför. Eller under en stol som man hängt t ex ett badlakan för 3 sidor av.

0

byffy

Tack för tipset

3 sep 2007 kl. 11:47

STRÅLANDE IDE`!

0

Nina

3 sep 2007 kl. 13:35

Jag har turen att ha ett extra badrum med golvvärme som aldrig används sen barnen flyttade hemifrån, så nu torkar jag alltid mina svampar på tidningar direkt på värmegolvet, funkar verkligen kanonbra.

0

Franco!

Sofia

4 sep 2007 kl. 04:25

Menar du alltså att man ska försluta svampen tätt direkt efter torkningen, så att inte “nya” mögelsporer ska sätta sig på den torkade svampytan? Men, mögel kan väl inte växa på en så torr yta, även om den förvaras fritt? Jag har haft min torkade svamp i papperspåse för “eftertorkning”. Då var det alltså ingen bra idé?

0

Franco!

Franco Matli

4 sep 2007 kl. 07:57

Nej det var ingen bra idé.Torkad svamp ska man inglasa medan den är varmt,se bara att du har glasburkar som är 100% täta,gamla konserv burkar duger inte.Torkad svamp har en förmåga att suga upp allra minsta fukt och med den kommer mögelsvampar med.Prova själv, låt torkad svamp ligga i köket över en natt så blir den fuktig igen.När du inglasar ska den vara så torr att om du kan smula sönder den ner du knyter handen.Mögelsvampar är stark cancerogena plus att de lutar illa.Tiden när man torkade svampar i köket hängande i tjusiga girlander, ofta i flera veckor är förbi, om du torkar på tidningar gör så där :när du tror att de är torra ta bort alla missfärgade sen sätter dom i ugnen (50 C°)med luckan en aning öppet,efterc.a 20 min. är dom klara till inglasning,de skall då vara snustorra.Ofta kan man bli sjuk av svampar som är dålig konserverade.

0

Franco!

Sofia

4 sep 2007 kl. 16:48

Tack för svaret. Mycket matnyttigt för mig!
Sofia

0

Solarium !

nikke småland

6 sep 2007 kl. 10:41

Hej ang torka i solariet… kör du solariet på full effect eller hur gör du? har ett gammal solarium som jag har lagt min torkställning på men inte haft en tanke på att torka dom i solariumet istället…

0

Margareta

6 sep 2007 kl. 12:58

Tack för de råden!
Har en svamptork som gått varm i flera veckor nu, men jag hade för mig att svampen ska vara avsvalnad innan men lägger den i glasburk!
Man lär sig nå´t nytt varje dag….

0

Franco!

pernilla

22 sep 2007 kl. 23:52

Franco
Vad menar du med att ta bort alla torkade missfärgade svampar? Hur gör man sen när man ska öppna och använda den torkade svampen i tättförsluten burk; måste jag äta allt snabbt då? har flera liter torkad trumpetsvamp och vet inte hur jag ska kunna förvara dem nu. Innan har jag haft dem i papperspåse ellr vanlig burk med skruvlock.

0

Franco!

Nina H, Sthlm norr

23 sep 2007 kl. 00:10

När man gör sylt och marmelad är det ju en vedertagen metod för att få vakuum - men torkat?
Jag förstår inte riktigt det där med att svampen skall vara varm. Blir det inte kondens i burken då? Då om någonsin blir ju svampen blöt igen. Eller????

Jag torkar både svamp, örter och frukt och lägger dem torra i burkar och plockar fram efter behov. Tror inte det kan hända något när det väl är torrt.

Plocka bort missfärgade svampar är väl inte så svårt. Dåliga svampar blir svarta när man torkar dem. Bara att kassera.

0

Franco!

pernilla

23 sep 2007 kl. 11:13

Är själv närmast att betrakta som glad amatör när det gäller svamptokning, men just svart trumpetsvamp är och förblir svart när man torkar den. Nåväl ... jag fortsätter väl och göra som tidigare.

0

"JAS"

23 sep 2007 kl. 12:19

Här är en bild på en egen tillverkad svamptorksställning funkar mycket bra och så går det alldeles utmärkt att torka i en cykelkorg upp till 5 lit om man rör i dem lite då och då. 5 lit trattisar i Cykelkorgen tar bara 3tim. så är de klara. jag har åxå använt torkskåp flera år utmärkt för större mängder. Torkade 40 lit Karljohan (skivad) på 1 dygn i sommras. Tyvärr så ligger det just nu ingen svamp på tork men det kommer.

0

"JAS"

23 sep 2007 kl. 15:34

Jag glömde bilderna, här kommer de

0

Ann-Britt

23 sep 2007 kl. 17:50

Mina trattkantareller blev också svarta när jag började torka i varmluftsugn men kom underfund med att det var för varmt.
Ibland torkar jag i pannrummet men alltid innan jag förpackar dem ger jag dem en extra tork i varmluften. sedan förpackar jag oftast i tjocka plastpåsar.
De är alltid torra och fina när jag tar dem men så här kan man alltså inte göra. Eller?
Först torka och sedan konservera verkar för mig vara tårta på tårta.

0

Mattias Andersson

31 maj 2008 kl. 15:29

Att torka svamp i solarium är inte så dumt som det låter. På samma sätt som vi kan bilda D-vitamin av solljus kan svampen också bilda en typ av D-vitamin om den utsätts för UV-strålning. Efter torkning är svampen alltså full av nyttigt D-vitamin. Ät gärna den torkade svampen under vintermånaderna då det som bekant råder solbrist i det här landet.

0

Tina Nordberg

1 jun 2008 kl. 00:24

Då tillkommer ett solarium då ;)Eller man kanske kan boka tid till sina svampar på stadens solställe.
Idé är nog bra.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone