Har fått med dessa i blandsvampen, måste jag slänga alltihop? Plockade i Västerbotten, där de finns i massor i blandad löv o barrskog, växer mest i mossan. Smakar bra, vi har ätit lite av dem i svampblandningen utan att må dåligt.
Ser ut som Rödbandad spindelskivling, Cortinarius armillatus.
I min bok står den med frågetäcken.
Tror nu du kan vara lugn. D värsta som kan hända är att du får lite ont i magen. Det har ingen dött av.
Så den var god? Då kanske man skulle prova.
Berätta gärna om du får några besvär.
Jag blir förskräckt när jag läser din insändare. Hur kan ni ta med nåt ni inte vet vad det är i en blandsvamp? Jag brukar avråda från att plocka bruna svampar om man är osäker. Ni kunde ju lika gärna fått med nåt exemplar av toppig giftspindling.
http://svampguiden.com/giftsvampar/lista
Läs mer här.
Aina, det verkar att du gillar att leva farlig.Det skulle vara bättre om du frågar oss innan du äter svampar som du inte känner.De flesta gifiga svampar smakar och luktar bra. Men du är inte ensam,varje år blir många människor svampförgitade av självplocckade svampar i Europa.Många svampar kan ge gastro-intestinala rubbningar men en del kan ge irreversibla skador.Av de över 5.000 svamparter som man har hittad i Sverige är det bara en mindre antal som är klassade som matsvampar.Det räcker inte att köpa en svampbok och sen ge sig ut i skogen och skörda.Ät endast svampar som du är 150% säker på,för din och dina närmaste skull.
Alla som sperimentera med att äta svampar som de inte känner( eller som dom har fel identifierad)hamnar förr eller senare på sjukhus.Take it easy och lussna bara på de som ÄR experter,och på internet finns det en hel del osanningar och skronor, som min farfar brukade säga “med penna och papper kan man skriva allt”
Det är inte rolig att bli magpumpad på sjukhuset.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.