0 435 visningar

11 svar

Mjölskivling?

Martin

3 sep 2007 kl. 16:06

Hej! Hittade de här svamparna i närheten av tomten, tror att det är mjölskivling. Någon som vet?

Tack på förhand
//M

Mjölskivling eller något annat?

0

Franco Matli

3 sep 2007 kl. 16:24

Nej, de är Luden vitriska= Lactarius vellereus eller Etterriska=Lactarius bertilloni.
Smaka en liten bit,är den brennande skarp har Etterriska.
Båda är oätliga

0

Martin

3 sep 2007 kl. 16:34

OK. Tack!

0

Martin

3 sep 2007 kl. 16:42

Den smakar nästan ingenting, så det verkar som att det borde vara Luden vitriska och inte Etterriska.

0

Martin

3 sep 2007 kl. 16:49

Ursäkta alla inlägg; men efter att ha tittat i en svampbok såg jag att det ska komma en vätska ur svampen när man bryter av den, men det gör det inte. Kanske var ett torrt exemplar? De är tydligen inget att äta, men de ser roliga ut i alla fall, alltid något…

0

Franco Matli

3 sep 2007 kl. 17:08

Om de inte har någon mjölksaft är då inga riskor me de kan vara Jättetrattskivling som har en svagt aromatisk lukt.Svårt när du inte ger några ledtrådar och storlek.Det blir som att leta efter en nål i ......

0

Michael Krikorev

3 sep 2007 kl. 17:20

Jag skulle gissa på jättetrattskivling, men som Franco sa svårt att veta säkert utan en närmare titt.

0

Martin

3 sep 2007 kl. 18:19

Jag tog några bilder till, och lade med en tändsticksask också. Asken är 5,5 cm och de största svamparna är ca 18-20 cm i diameter, de mindre är ca 7-12 cm i diameter. Svamparna är ungefär 4-10 cm höga.

Svamparna, asken är 5,5 cm lång.

0

Franco Matli

3 sep 2007 kl. 18:54

Mycket bättre.Ja jag tror att de är Jättetrattskivling=Leucopaxillus giganteus,storleken och den korta foten pekar på det.Vissa böcker ger den som ätlig som ung.Jag har provat den, den var ingen vidare gott,så jag har den som oätlig.

0

Martin

3 sep 2007 kl. 19:31

Tack för hjälpen med identifieringen! (Ja, den var ju inte den godaste svampen, men inte jätteäcklig)

0

Tina Nordberg

4 sep 2007 kl. 11:00

Om det är Jättetrattskivling ska du titta efter de små (några mm) skalbaggarna som Jonny vill ha insamlade.Du hittar hans inlägg här på forumet.

0

Martin

4 sep 2007 kl. 16:59

Såg tyvärr inga sådana små insekter. Hoppas Jonny får tag på några, skulle vara kul om de upptäcktes någonstans där dom inte har observerats förut.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone