0 534 visningar

9 svar

Äggvaxing

gunhild

3 sep 2007 kl. 16:56

Det finns ovanligt mycket äggvaxing i skogen min nu kanske eftersom det regnat så rikligt. Jag undrar vad ni tycker om den som matsvamp? Jag ska äta den i en blandsvamp till middag jag hittade några karljohan blek taggsvamp strävsopp några tegelkremlor och fårtickor också så det blir nog gott.

0

Hans Myhre

3 sep 2007 kl. 18:01

Eggvaxskivling ja. Den er god.

0

Nina

3 sep 2007 kl. 18:07

Heter den inte Ängsvaxskivling? Eller är det en annan sort?

0

gunhild

3 sep 2007 kl. 18:46

Äggvaxing växer i fuktig granskog hos mig alltså inte på ängar.
Ängsvaxing finns nästan inte här eftersom det inte längre finns några ängar jo kanske i fjällen.

0

Franco Matli

3 sep 2007 kl. 19:01

Jag skulle testa äggvaxing ensam, blandar du för mycket försvinner alla särpreglade och fantastiska smaker. Jag blandar aldrig olika arter när jag lagar dom och anrättar dom olika med olika rätter. Du vet att vi italienare är ganska kräsna med maten.

0

Nina

3 sep 2007 kl. 19:05

Varför finns inte Äggvaxingen med i databasen undrar jag då?

0

Hej Nina!

Karin Hedén

3 sep 2007 kl. 19:36

När Svampguidens skapare och allt i allo, Michael Krikorev, får till en bra bild på äggvaxing och har tid att lägga in text och bild i databasen så kommer Du att hitta den där. Var tacksam för allt som redan finns inlagt! Svampguiden är Michael verk. Du kan stödja arbetet genom att betala in en summa på svampguidens PlusGirokonto 617 15 72-8.

0

Michael Krikorev

3 sep 2007 kl. 19:58

Hej Nina, jag har nu lagt till en bild på äggvaxingen i databasen, men någon beskrivning har jag ännu inte klar:
http://svampguiden.com/art/visa/Hygrophorus_karstenii

Det finns nästan 5000 storsvampar i Sverige och databasen innehåller bara en bråkdel av dem. Ambitionen är att lägga in nya arter allteftersom jag får bilder på dem.

0

Lill, 35, Bureå, Västerbotten

3 sep 2007 kl. 21:57

Hittade äggvaxing för ett tag sen.
När jag skulle tillaga den så svartnade den totalt i pannan och jag kunde inte hitta någon information om att den skulle göra det så jag vågade inte äta den.
Berätta gärna om du tyckte den var god.

0

Tack!

Nina T

4 sep 2007 kl. 12:04

Det var inte meningen att på något sätt kritisera innehållet eller kvaliteten på denna sajt, jag tycker att den är super! Jag undrade bara..tack igen!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone