0 552 visningar

22 svar

Vad är det för svampar?

Sofia

3 sep 2007 kl. 18:10

Hej

Jag har alltid bara vågat plocka sopp och kantarell, men tänkte nu lära mig andra arter. Vilka är dessa och är någon ätbar?

Är kremlan på bild nr 7 en sillkremla? Den smakar milt men luktar inte sill. Foten är inte röd som det står i boken, utan gräddvit. Kan man torka kremlor?

Tack för att ni finns!

Sofia

0

Michael Krikorev

3 sep 2007 kl. 18:29

Du har åtminstone en fin matsvamp där bland alla svampar. Nr. 13 är mandelriska:
http://svampguiden.com/art/visa/Lactarius_volemus

Resten är inget att ha i matväg. Här är några förslag men långt ifrån någon säker artbestämning!!
1. ?
2. Någon nagelskivling
3. Brun kamskivling?
4. Mörkringad flugsvamp
5. Någon spindling
6. Strecknagelskivling
7. Okänd kremla
8. Okänd riska
9. ?
10. ? (ser ut att vara rödsporig, kanske sköldskivling eller rödskivling)
11. Okänd riska
12. Kamferriska
13. Mandelriska
14. Pluggskivling
15. ? (senapskremla??)
16. Svartkremla
17. Svartriska

0

Franco Matli

3 sep 2007 kl. 18:43

Dina bilder är lite röriga, det är bara några arter som man kan känna direkt och det har Micke gjort.Det är bättre om du tar en art i taget och berättar i vilken miljö du har hittad den plus lukt,smak och hur stor den är, annar kan vi bara komma med gissningar och det hjälper dig inte mycket.

0

Sofia

3 sep 2007 kl. 18:47

jättetack! nu kan jag börja slå i mina svampböcker. tror du inte att kremlan nr 7 är ätlig, den smakar milt. vill du jag ska ta en bild till på den? den har en violett hatt.
sofia

0

Irene A

3 sep 2007 kl. 18:58

Om nr 7 är mild, kan det mycket väl vara en sillkremla. Jag har sett sådana med den färgen, och doften brukar inte kännas så bra förrän svampen har blivit gammal eller legat inne ett tag och börjat torka.
Ätlig är den i alla fall om smaken är mild.

0

Sofia

3 sep 2007 kl. 19:12

jag har tagit nya bilder. tyvärr är det en annan person som har plockat svampen, därför kan jag inte beskriva miljön för svamparna. men när jag bryter av en bit av 1:ans hatt, rinner det fram lite ofärgad vätska.

9:an har vit saft och smakar mkt skartpt!! 15 smakar också skarpt!

0

Sofia

3 sep 2007 kl. 19:24

Irene! kan jag torka sillkremlan och mandelriskan?

0

Franco Matli

3 sep 2007 kl. 20:18

Kremlan är troligtvis en Sillkremla, gör så där.lägg svampen i en liten plastpåse, efter en par timmar brukar lukten kännas.Kremlorna kan man torka skivade,Mandelriska har jag aldrig torkat.Jag är intresserad av din riska Nr.1,skulle du kunna ta en bild av den snittad,från hatten ner till fotbasen och om du kan känna lukten.

0

Irene A

3 sep 2007 kl. 20:22

1 skulle kunna vara samma som 12, alltså curry- förlåt, kamferriska.
De luktar som curry när de börjar torka.
Jag har ingen erfarenhet av mandelriskan, men sillkremlan går bra att torka (om man står ut med lukten under tiden). Nr. 7 är ännu mer lik en sillkremla på den senare bilden. Känns det fortfarande ingen lukt på den?

0

Sofia

3 sep 2007 kl. 20:50

Franko och Irene!
jodå, sillkremlan luktar sill (min dotter hjälper mig att lukta!). ni har rätt vad gäller 1:an och 12:an, det är samma sort och båda luktar curry! har tagit en bild till.försöker skicka den. en fråga om mandelriskan: allt stämmer utom att att det inte rinner någon vit mjölksaft ALLS. vågar jag äta den ändå? den skakar milt och det finns mask i foten men inte hatten.

Misstänkt curryriska

0

Michael Krikorev

3 sep 2007 kl. 21:25

Mandelriskan går att torka, men det kommer lukta rätt mycket av gamla räkskal, och den kommer att bli hård i konsistensen (nästan som träbitar). Skiva den tunnt innan torkning (för att minska blötläggningstiden) och blötlägg den minst 30 minuter innan tillagning. Ett annat tips är att torka den i sockerbitsstora bitar som du sedan kan riva på rivjärn direkt i soppor och såser för en läcker smaksättning. Inte alla gillar den men många älskar den skaldjursliknande smaken. Den är väldigt smakrik och dryg!

0

Torkad mandelriska

Karin Hedén

3 sep 2007 kl. 21:34

Blev inspirerad av inläggen om torkad mandelriska och kom ihåg att jag har några små burkar i mitt förråd. Och minsann - den äldsta var från 1982(!). De doftar fortfarande “gott” = gamla räkor. Tror jag ska mala ner bitarna till pulver i morgon och testa om det duger att koka soppa på... Återkommer.

0

Sofia

3 sep 2007 kl. 21:35

Michael! tack för alla tillagningstips. men är det säkert att det är en mandelriska trots att det inte rinner någon mjölksaft? vågar jag äta den???

0

Karin Hedén

3 sep 2007 kl. 21:45

Hej Sofia!
Det är en väldigt suddig bild men jag tycker inte den ser ut som en mandelriska. Foten på en mandelriska brukar vara MYCET fast - jag skulle vilja säga hård. Är den det? Rann det ingen vit saft ens när Du plockade den? Då tror jag inte det är en mandelriska. Så gäller ju regeln att om Du inte är 150% säker på vad det är för svamp så låt bli den!

0

Franco Matli

3 sep 2007 kl. 21:50

Tackar för bilden och info om lukten, misstänkte att den kunde vara enn Kurry riska (också kallad Kamfer riska)men den var ovanligt mörk och hatten var lite glänsande.
Typisk för Mandelriska att den har angripits av larver i foten men inte i hatten.Jag brukar, efter indelning i stora bitar, låta den puttra i en stekpanna i c.a 20-25 min tillsammans med lite rödlök, smör, halvglas mjölk och ganska mycket dill.(Under lock och rör om då och då, ev tillägger lite mjölk))
Många gillar den och många avskur den men smak är smak. Jag älskar den mera en kantareller.

0

Sofia

3 sep 2007 kl. 21:54

karin! tack för svaret. det är tyvärr inte jag själv som plockat svampen utan en bekant till mig. den plockades igår, därför vet jag inte om den hade saft igår. foten tycks vara hård, men eftersom hela centrala delen av foten är maskäten och därmed mjuk, är det svårt att säga. jag håller med, man måste vara 150% säker, det är därför jag frågar så mycket.

0

Sofia

3 sep 2007 kl. 21:57

tack för svaret Franco! men är det en mandelriska???? den har ingen saft. se mitt svar till Karin.

0

Franco Matli

3 sep 2007 kl. 22:30

Ja, den är Mandelriska mild smak och lukt av som nyköpt cykelslang.150% finns inte bara 100%.Om jag får den så äter jag den.Nu är vi där ,ju flera kockar sämre soppa.

0

Sofia

3 sep 2007 kl. 22:41

Franko!
den luktar tusan ta mig cykeslang! det gör den!!!!
tack alla för hjälpen!
Sofia

0

Franco och Sofia

Karin Hedén

3 sep 2007 kl. 23:18

Ah! Nu ser jag! Jag gick bara efter den suddiga andra bilden. På den första syns tydligt att nummer 13 är en mandelriska!
Åsså är jag inte så korkad att jag inte vet att 100% inte kan överstigas… 150% är ett inte ovanligt sätt att uttrycka tvärsäkerhet.

0

Micke

Elisabeth Bååth

3 sep 2007 kl. 23:20

Mandelriska finns det här i Linköping + mycket annat!!

0

Karin !

Sofia

3 sep 2007 kl. 23:27

i vanliga fall gäller 100% men när det gäller svamp, skadar det inte med 150%!!! vi steker mandelriskan enligt Frankos recept, det ser mycket gott ut.
sofia

0

Franko!

Sofia

4 sep 2007 kl. 00:03

vi äter nu mandelriskan tillagad enligt ditt recept (fast vi tog lite grädde i stället för mjölk). detta är gudagott! inte trodde jag att man kunde smaksätta svamp med dill! cuisina italiana originale! (har tyvärr aldrig läst italienska)
Tack alla!’
god natt

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone