Igår skulle jag förvälla trattkantarellerna (eller om det nu var rödgul trumpet) tillsammans med några kantareller och en vit taggsvamp. Och jag brukar aldrig tillsätta något vatten utan lägger svampen i en gryta och låter den svettas lite så att vätskan kommer ut och sedan frys in den i spadet.
Men denna gången kom det ingen vätska? och istället började det nästan lukta nikotin!?!
Kan man inte förvälla dessa svampar tillsammans? eller har jag fått med något jag inte vill ha med? kollade ju noga när jag plockar och rensar men nu blir jag ju lite orolig.
Om det vore så väl :-)
Det konstiga var att de blev inte brända för jag rörde om hela tiden och när de var mjuka så gav jag upp och la dem i en burk och då kom ju kondensen från värmen så lite fuktiga blev dom.
Jag kände inte lukten först utan det var maken som klagade och när jag luktade på mina händer så kändes det tydligt. Och jag röker inte och har aldrig gjort och ingen i familjen eller på jobbet heller så det kom från svampen.
Ja Camilla,det verkar lite mystisk om du är 100 att inte nägon art ha smygit med i stekspanna,svårt att säga nu.
Men jag gör som Irene när jag förvellär mina,tillsätter lite vatten i botten,svamparna kan bli brända också om man rör på dom speciellt om de är lite torra. Men jag blandar inte de olika arterna.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.