0 1314 visningar

17 svar

Rensningsfunderingar...

oskarlisa

3 sep 2007 kl. 21:34

Ville bara fråga, hur pass noggranna är ni med svamparna när ni rensar, accepterar ni “lite maskhål”? Snigelätna svampar ska man väl undvika helt, eller skär ni bara bort angripna delar…?

0

Karin Hedén

3 sep 2007 kl. 21:39

Det beror på hur rik skörden är. Begränsad skörd:
Något litet maskhål ev några små maskhål accepterar jag om svampen i övrigt är fast och fin. Vid snigelangrepp skär jag bort så mycket att jag får en “ren kant”.
Rik skörd:
Onödigt att lägga tid på angripen svamp.
I år behöver vi här i Stockholmstrakten inte fundera över dessa problem - Det finns ingen svamp alls!

0

gunhild

3 sep 2007 kl. 22:25

Om jag ska torka svampen är jag mycket noggrann tar bara dom bästa exemplaren. Sen beror det ju på tillgången också, karljohan tex där blir det ibland bara foten som tas tillvara. Jag plockar mycket svamp och är nog ganska slösaktig när jag rensar, vilket jag gör omgående, annars åker dom i komposten.

0

Tackar för svar!

oskarlisa

4 sep 2007 kl. 12:31

Jag plockar ju inga mängder så då blir man kanske lite mer “masktolerant”. :)

0

lilla my

4 sep 2007 kl. 13:17

Tar bort allt med maskhål eftersom jag ogillar tanken på mask i tallriken… men snigelangrepp är inte lika farligt tycker jag, jag brukar som Karin skära till en “ny kant” så jag vet att angripen del är helt borta. Tycker också det är bättre skära bort för mycket än för litet, det är väl lite så att jag är rädd för sämre smak eller konsistens på min goa svamp…

0

Carina

4 sep 2007 kl. 13:45

Själv är jag lite petig av mej, när det gäller svamp.
Den jag tar tillvara vill jag helst skall vara felfri, vill säga icke angripen av mask eller dyligt..
Den svamp som är angripen, delar jag och strör ut i skogen

/carina

0

Brittis

4 sep 2007 kl. 14:36

Alla så smått dör när de ser mig rensa svamp. Riktigt petnoga genomgång. Absolut ingen tolerans av larvangrepp, snigenangreppen skär jag bort. Sedan är det borstning o filning som gäller :o) Jag vill kunna njuta av min svamp, vilket jag inte hade kunnat m tanken på larver i min mat.

0

Beror på vad man vill göra

Marit D

4 sep 2007 kl. 15:17

Det beror väl lite på vad man vill göra med svampen också. Ska man tillaga den direkt eller frysa in, så har det ju ingen större betydelse om det slinker med ett litet maskhål eller snigelkant men om man ska torka svampen måste den ju vara helt felfri, annars kan det ju gå illa i synnerhet om man torkar den bara på tidningspapper t ex.

0

Noggranhet?

Brittis

4 sep 2007 kl. 19:16

Har man hittar ett par sådana här i trattkantarellerna, blir man petig!

0

Noggranhet?

Nina H, Sthlm norr

4 sep 2007 kl. 19:22

Och jag hittade en gång 9 (NIO) st fästingar i ca en liter kantareller. Efter det är jag mer än petnoga. Plus att jag kollar händerna ideligen så ingen har krupit upp där. Vitt förkläde på magen så de syns ordentligt.

0

Larvigt

Magnus

4 sep 2007 kl. 19:29

Kolla någon gång på torkad karljohansvamp som säljs jättedyrt lite här och där. Där syns miljoner larvhål. Så det vi ratar i skogen kan jag lova att “svampsäljarna” tar med hull och hår. Sånt skit skulle jag aldrig köpa. Synd att det inte verkar finnas något kvalitetskrav när det gäller torkad svamp. Jag stod nyligen på en marknad och tittade på torkade trattisar som riktigt dåliga ut. Torkning ska ju ske med noggrannhet. Men det verkar inte vara så noga för vissa…

0

Bo Reyer

4 sep 2007 kl. 19:42

Eftersom jag inte är vegetarian stör det inte mig om någon ynka larv slinker med. De har ju bara ätit svamp i hela sitt korta liv och därmed blivit en del av svampen. Däremot kan jag känna en viss oro för miljögifter och tungmetaller som kan tas upp av svampen, speciellt nära hårt trafikerade vägar.

0

Noga eller petnoga?

Annette L, Sthlm norr

4 sep 2007 kl. 19:53

När jag läser Nina H inlägg får jag en släng av ångest…fast fästingar måste väl dö när de hettas upp över 70 grader, eller???? Det är ett xxx kryp som jag definitvit inte vill bjuda på...till nån ;=)

0

oskarlisa

5 sep 2007 kl. 11:22

En vän kom till mej med massor av fina champinjoner, ville överraska. Blev jätteglad men när han berättade att han plockat precis vid en hårt trafikerad rondell (!!!) slängde jag allihop… Sen har jag panik för hundkiss….Vid stigar o gångar där folk rastar sina hundar..Urk

0

:-)

5 sep 2007 kl. 13:32

Menar du rondellhundskiss ?

0

Birgitta

5 sep 2007 kl. 14:01

Larver vill jag inte ha i svampen, men hålen där de krupit har jag svårt att vara rädd för. Likaså snigelangrepp - varför skulle de vara farliga?

0

Charina Halland

5 sep 2007 kl. 15:07

Larvangrepp går bort! Fy fan för larver i maten.
Lite snigeltugg är ingen fara!
De trattisar jag, mot förmodan, plockar nu för tiden. Delas o kollas minutiöst. För i trattisarnas fot har jag hittat riktigt fela larver! Stora grå grejjer…

0

Brittis

5 sep 2007 kl. 15:19

Sitter fortfarende med mina trumpeter sedan igår, noggrannhet, noggrannhet…..men jag tycker att det är ganska vilsamt!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone