0 260 visningar

4 svar

lavklubba, vilken?

Peter Nilsson

3 sep 2007 kl. 21:44

I år får man verkligen leta efter svamp, men hittade till slut de här (var dock tyvärr lite ofokuserad när jag fotade). Jag undrar om någon kan säga om det är Multiclava vernalis eller corynoides? Händer det att båda arterna växer i samma område?

/Peter

0

Franco Matli

3 sep 2007 kl. 22:09

Jag tror att den är inte varken Multiclavula coryniodes som växer på lavar och är gul eller Multiclavula vernalis som jag har sett en gång och den var också gul.Den kan vara Multiclavula mucidula som växer under gran och är vit,men det är bara en gissning.  Kanske Hans v E kan veta vad det är för art.

0

Irene A

3 sep 2007 kl. 22:27

Jag tror att det är M. corynoides eftersom flertalet är tydligt grenade. M. vernalis är bara grenad i undantagsfall. Växtmiljön brukar se exakt likadan ut, med samma mossor etc., men jag har faktiskt aldrig tänkt på om de kan växa blandat på samma växtplats…

0

Peter Nilsson

3 sep 2007 kl. 22:36

Tack för visat intresse! Den är svagt gul i övre halvan, fast mina bilder är lite utfrätta. Bifogar en bild som en bekant som var med tog alldeles i närheten. De växte ute i ett gammalt sandtag med alg och mossa.

0

Peter Nilsson

3 sep 2007 kl. 22:42

Tack för svaret! Och så ska jag få med andra bilden också.Den är tagen bara några meter ifrån av en annan person som var med. Dessa fruktkroppar kanske är outvecklade, om man bara sett denna bild hade man ju gissat på vernalis. Därav min fråga om de kunde växa tillsammans.

Peter

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone