0 280 visningar

7 svar

Var är sandsopparna?

gunhild

3 sep 2007 kl. 22:21

Det finns mycket svamp i skogen nu, men var är sandsopparna, kan någon svara på det? Jag brukar plocka massor och torka, dom är så goda i soppa och såser. Jag brukar använda dem istället för murklor.

0

Anitha

3 sep 2007 kl. 22:51

Hej Gunhld!

Du har kanske ätit upp dem.

0

anitha

3 sep 2007 kl. 22:52

Hej igen!
Det ska vara Gunhild.

0

Elisabeth Bååth

3 sep 2007 kl. 23:17

Konkurrens, kanske av Goliat!

0

Bo E

4 sep 2007 kl. 17:29

Sandsoppen har liksom de flesta soppar ett dåligt år här i Närke, mellansverige.

Igår hittade jag dock ett stort felfritt exemplar.

Kunde inte hålla mig utan det gick med i kvällens svampblandning med kremlor, kantarell och trattkantarell för att fylla ut lite…

Inte mycket på tork i år.

En Karl-Johan och en fot av den stolta fjällskivlingen är allt hittills i förrådet!

0

Irene A

4 sep 2007 kl. 19:07

Inte är dom många, och har inte varit det på flera år tycker jag. Jag har knappt sett några örsoppar heller, men de hinner kanske än. Hittade t.o.m. rosenslemskivling idag, utan örsoppar.

0

gunhild

4 sep 2007 kl. 21:40

Jag gick på tallhed i morse, kom hem med en korg goliat och fyra sandsoppar och två karljohan.
Kanske hittar jag sandsopp i morgon då jag ska ut på svamputflykt för att ev. plocka trattkantareller och annan granskogssvamp.

0

Gunhild

Maya K. I.

5 sep 2007 kl. 12:38

Har bara hittat nån enstaka sandsopp tidigare,  men igår kväll hittade jag ett gäng fina sandsoppar, tegelsoppar, två fina K.J. och smörsoppar. Örsopparna har kommit bra igång nu, men dom plockar jag inte, tycker dom är så gummiaktiga.
Tack för erbjudandet Gunhild, men jag jobbar heltid och helgerna är fullsmockade. Blir pensionär om drygt ett år och DÅÅÅÅÅ

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone