0 123 visningar

3 svar

Svart trumpet

inger

16 aug 2005 kl. 14:28

Jag vill veta när jag kan plocka svart trumpet ? är det senare på hösten eller går det att finna nu ?
och var kan jag söka.
Jag bor i kronobergs län.

0

Bo E-son

16 aug 2005 kl. 14:46

Hade ett ställe med dessa läckerheter för några år sedan. De kom troget år efter år under hassel. De kan vara svåra att upptäcka dessa mörka trumpeter, men har man väl hittat ett par stycken brukar det finnas fler om man rotar lite under hasselstånden.
Har även funnit den gulbruna varianten i mer mossig och barrskogsbetonad miljö, men även här var det nära en hasselbuske.
De svarta trumpeterna växte i alla fall under täta hasselstånd med mycket sparsam eller obefintlig undervegetation och i dunkel skugga.
När markägaren gallrade i hasseldungarna för ett par år sedan blev det tyvärr inga mer trumpeter. För ljust och för mycket ny undervegetation som tog över, kanske…

0

Fia

16 aug 2005 kl. 14:54

För ljust? Min mamma och jag hittade massor i Sthlms skärgård för ett par år sedan. De växte vid sidan av en ynklig, liggandes växande björk i ett parti gräs i en sluttning. Omgivningen var granskog. Fast de växte mycket ljust i gräsdungen alltså. Tyvärr var de inga trogna vänner, för sedan dess har de aldrig återvänt :-(

0

Olle

16 aug 2005 kl. 15:33

Mitt bästa ställe ar de sprängt bort:o(
Jag har ett bra till mot Ängsö utanför Västerås men de finns inget där än. (Fast några kantareller blev det iallafall).
Faktiskt så var det ganska torrt i den skogen.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone