Fick denna bild från Italien.
Visar en skörd av Karljohan och Käjsarflugsvamp. Två arter som höguppskattade där ner.
Bilden visar också vilken moda och kärlek man har lagt ner vid rensningen.Finskrapade för att inte kasta bort ett ända gram. Så ska de se ut.
Hallo Franco!
Är de orangeröda hattarna möjligen
Kajsarflugsvampar? I så fall vill jag gratulera dig till denna delikatess och hoppas att du kunde ta hem dem till Sverige. Champanjekorkarna är inte heller att förakta men Kajsarflugsvampen står endå i en klass för sig. Njut av dem och må gott.
Tyvärr Dieter jag fick inga svampar bara foton, så jag känner som du.
Jag sitter ju i Nacka och väntar att de underjordiska ska komma upp ur sina lyor.Med i dag hade vi rena cyklon är i Nacka de regnade i massor.Och min hund som inte gillar åskan blev jätte nervös så jag fick stå och trösta honum under ovädret.
Ja de med röda hattarna är Käjsarflugsvampar och de står som du skriver i en klass för sig och väldig dyra är dom också.
De finns också mera att se på bilden nämligen Karljohns variabilitet i hattens färg.
Svamparna skördades i Trento region,högt upp på Alperna.
På alperna börjar svampsesongen nu.
I södra Italien börjar den i sluten av oktober eller senare.
Ja, juste,larvfällorna finns inte ännu, men man vet aldrig, kanske en vacker dag, hittar man systemet för att få bort larverna också.
Jag brukar ta hem larvangripna Karljohan, min akvariefiskar älskar larverna.
på sätt och vis har Franco rätt!! Italienarna som köper upp svamp i Sverige har ett fiffigt sätt att bli av med masken som finns i svampen, ett sorts larvfälla egentligen..
De kyler ned de köpta svampen i stora kylrum, till 2 grader celsius, i denna temperatur trivs inte masken och likt den amöba den är, försöker den raskt ta sig ut ur sin värdsvamp och ned i jorden, en jord som ju inte finns, de möts troligen av kall korrungerad plåt och fryser ihjäl, mycket smart!!.
Troligen skulle man själv kunna praktisera det om man hade rätt rekvisita.
Jag kollade lite på förra årets rapporter, Karl-Johan hittades då så sent som runt 25-26 September, än finns det alltså hopp..
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.