0 288 visningar

7 svar

På tallheden

gunhild

4 sep 2007 kl. 16:14

Två musseroner som växte intill varandra och några taggsvampar. Jag tycker att det är svårt att avgöra, men det är förmodligen fjällig taggsvamp den växte vid tall det finns ju också skrovlig och blåfotad men jag är inte helt klar över skillnaden dem emellan.

0

Mattias Andersson

4 sep 2007 kl. 16:31

nr 3 är förmodligen skrovlig taggsvamp. Den är svår att skilja från blåfotad eftersom båda arterna har blågrön fotbas. Det syns faktiskt på din bild att den är svagt blågrön.

0

Lena M

4 sep 2007 kl. 16:37

Ser att det finns så många svampar i landets södra och norra delar som jag aldrig har sett.

Men i övermorgon har jag planer på att åka mot Gysinge och kolla på tallhedarna vad det ev. kan finnas.

0

Bengt Saxmark

4 sep 2007 kl. 18:32

Den vänstra musseronen ser ut att vara goliatmusseron och då har du fått ngt smaskigt i korgen. Var uppe i piteå i helgen och plockade en hel del. Den luktar ganska kraftigt, parfymaktigt. Jag gillar inte doften men smaken.

0

Franco Matli

4 sep 2007 kl. 19:09

Den till vänster verkar vara en Goliatmusseron, den till höger tillhör gruppen Kantmusseroner.
Tricholoma sejunctum har indelats i flera arter som alla är giftiga.
Det är svårt att få sig en bra uppfattning av din bild. Dina foto är väldigt vackra och artistiska men dom ger lite vetenskaplig info och du är snål om ev lukter och smak.Viktiga kännetecken som alla experter använder sig av vid artbestämmning.Kollar nu på dina Taggvampar

0

Irene A

4 sep 2007 kl. 19:20

Den första taggsvampen är talltaggsvamp, Bankera fuligineoalba.
Den andra är skrovlig taggsvamp, Sarcodon scabrosus. Den blåfotade (glaucopus) är blekare och mera gulbrun på hatten.

0

gunhild

4 sep 2007 kl. 21:34

Första bilden goliatmusseron och kantmusseron.
Den andra talltaggsvamp helt klart men den tredje förstår jag inte varför den heter skrovlig taggsvamp, jag tycker den ser fjällig ut.

0

Irene A

4 sep 2007 kl. 22:38

Skrovlig- ja, den ska väl heta något, och namnet fjällig taggsvamp är redan upptaget av en ännu fjälligare art, Sarcodon imbricatus. Motaggsvampen är är ju också fjällig. Konstigt förresten, några sådana har jag inte sett än i år.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone