ifrån hästhagen som jag inte vet vad det är.
Den bruna vill jag ha till en musseron av något slag, kort fot, ingen utpräglad doft men skarp i smaken.
Denna var också mycket skarp i smaken, hade nedlöpande täta skivor.
Och så den här lilla skulle jag säga luktar mjöl men har ingen smak.
Någon som vet vad det är ?
Var inte ettan bitter i smaken i stället? Det ser nämligen ut som bittermusseron - Leucopaxillus gentianus = amarum.
Tvåan är väl en riska. Vilken vågar jag inte säga.
Trean får mig att tänka på någon av de små spindelskivlingarna i undersläktet myxacium som ännu inte fått bruna skivor.
OK, riskan har ingen mjölksaft… Då beror det antingen på att du inte har testat att göra ett snitt med en vass kniv, eller också har den blivit för torr.
Det senare skulle kunna förklara den mystiska färgen. Jag tror att det är en vanlig skäggriska helt enkelt. Den där beigegula färgen brukar de ha som jag hittar på Gotland, men jag vet inte varför. Kanske finns det en annan art i kalkmarker, kanske är det så att svampens färg påverkas av pH-värdet, eller också är det torka som gör det.
Den sista, är den möjligtvis lite trådfjällig på hatten och har svarta sporer? Jag får intrycket att det är en sprödskivling, men den enda jag känner till med så kraftig fot i förhållande till hatten, är medusaspröding, Psathyrella caput-medusae.
Lukten beskrivs som aromatisk, men jag minns inte själv hur den var. Det är nästan 20 år sen jag såg den senast.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.