Jag gissade på violgubbe, kruskantarell eller rodgul trumpetsvamp, men när jag kollade min svampbok tyckte jag ingetdera stämde riktigt.
Bara någon meter bort växte svart trumpetsvamp. Inom en radie av 10 m växte också trattkantarell, kantarell och gulröd taggsvamp. (Fyndplats Söderåsen, Skåne)
Nu blev jag fundersam på om det kanske är svartnande kantarell, den svartnar verkligen genast överallt där man rör vid den.
Den har öht inte alls den gråaktiga färg som kruskantareller har på de flesta bilder, den är mer som hudfärgad med en svag lilaaktig nyans över fårorna.
Här är 2 bilder till där man tydligare ser hur den har svartnat.
“Svampklumparna” (ca 10 st) växte i fjorårslöv bland hassel och ek men även bok och hagtorn.
Väldigt väldigt roligt att ha hittat en så ovanlig svamp, men jag borde kanske inte ha plockat med mig ens provexemplaret =/
Den här bilden är mer lik dem jag fann, kanske för att det var mkt fuktigt på platsen: http://digilander.libero.it/sunflower45/cantharellus/cantharellusmelanoxeros.jpg
De små exemplaren var mkt mer ljusgula än de stora, de liknade snarast bleka fullvuxna trattkantareller.
Jag tänkte att Hans v E skojade =/
Jag håller med Tony. Om fyndplatsen är belägen inom något av de naturskyddade områdena på Söderåsen, är allt frid och fröjd, annars finns alltid risken att ett sådant område med höga naturvärden blir avverkat eller förstört på annat sätt. I vilket fall som helst bör fyndet registreras på något sätt, antingen genom att skicka in några torkade exemplar tillsammans med en noggrann lokalangivelse till ett offentligt herbarium (har du vägarna förbi Botaniska museet i Lund kan du lämna dem där, eller ta med dem till någon av Puggehattens träffar), eller göra inrapportering i Artportalen (helst både och).
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.