Hej!
Vilken lycka! en blomkålssvamp! När jag hittar en brukar jag - efter att ha borstat bort det värsta och kanske skurit av en del av foten som kan vara blöt, hård eller besk - lägga den upp och ned i kallt vatten. Det är då inte ovanligt att det kryper ut en del kamrater som gömt sig bland vindlingarna. Du kan behöva dela upp svampen om den är stor. Därefter låter jag den rinna av på en handduk. När den torkat upp litet och är lätt att hantera igen så delar jag upp den i små blomkålshuvuden precis som vanlig blomkål - steker den direkt på vanligt sätt med smör. Det som inte går åt torkar jag. Den går också bra att fritera i olja.
Lycka till!
Åååå, jag vill också hitta!! Någon som vet var man ska leta? Kanske finns de inte alls i Stockholmstrakten? Kommer ihåg som barn när jag hittade en gigantisk, famnstor, i Östergötland. Himla skojjig svamp det där!
Angående tillagning dtår i databasen:
“En av våra godaste matsvampar, utmärkt god friterad! Passar till all sorts matlagning, men är mindre lämplig att torka då smaken kan bli något besk.”
Stuva den som blomkål kanske?! :-D
Lycka till :-)
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.