0 2740 visningar

6 svar

Hur tar jag hand om en blomkålsvamp?

Stefan

16 aug 2005 kl. 22:52

Hej jag har hittat ett stort och fint exemplar av en blomkålssvamp, kan jag förvara den på något lämpligt sätt? Ska man förvälla den och frysa in den? Eller?

0

Karin H

16 aug 2005 kl. 23:23

Hej!
Vilken lycka! en blomkålssvamp! När jag hittar en brukar jag - efter att ha borstat bort det värsta och kanske skurit av en del av foten som kan vara blöt, hård eller besk - lägga den upp och ned i kallt vatten. Det är då inte ovanligt att det kryper ut en del kamrater som gömt sig bland vindlingarna. Du kan behöva dela upp svampen om den är stor. Därefter låter jag den rinna av på en handduk. När den torkat upp litet och är lätt att hantera igen så delar jag upp den i små blomkålshuvuden precis som vanlig blomkål - steker den direkt på vanligt sätt med smör. Det som inte går åt torkar jag. Den går också bra att fritera i olja.
Lycka till!

0

Fia

16 aug 2005 kl. 23:24

Åååå, jag vill också hitta!! Någon som vet var man ska leta? Kanske finns de inte alls i Stockholmstrakten? Kommer ihåg som barn när jag hittade en gigantisk, famnstor, i Östergötland. Himla skojjig svamp det där!

Angående tillagning dtår i databasen:

“En av våra godaste matsvampar, utmärkt god friterad! Passar till all sorts matlagning, men är mindre lämplig att torka då smaken kan bli något besk.”

Stuva den som blomkål kanske?! :-D

Lycka till :-)

0

Helena

17 aug 2005 kl. 08:00

Leta vid tallar. Den är ju bunden till tall och brukar växa nära trädstammen. Visst ska du kunna hitta i Stockholmstrakten för de finns ju i Sörmland. Lycka till i jakten

0

Jan E

17 aug 2005 kl. 11:59

Jodå Fia, den finns visst i Stockholmstrakten. Hittade ett fint ex på Värmdö i söndags. Den är dock inte vanlig nånstans.
Hälsn/Jan E

0

Fia

17 aug 2005 kl. 14:08

Ok, tack för svaren! Då ska jag fortsätta leta :-D

0

Erik Ekholm

17 aug 2005 kl. 17:27

Kolla på höjder, såsom åsryggar och liknande. Där har jag hittat dem. Med tall förstås.(Uppland)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone