0 1043 visningar

7 svar

Barn och svamp.

Affe Nv Skåne

6 sep 2007 kl. 09:10

Mellandottern är helt galen i svamp och skog, hur underbart är inte det! :o)

Nu vill hon ha någon egen svampbok med mycket bilder, vet någon om det finns något lämpligt.
Hon är 7 år och har precis börjat första klass, kan läsa lite men lär sig snabbt.

Hon kan redan mer än en handfull svampar.

0

Gunilla L

6 sep 2007 kl. 09:12

Hej Affe!

Det finns en svampbok speciellt för barn som heter “Trollsmör och trattkantarell”. Författare är Görel Kristina Näslund om jag nu minns rätt.

Mvh

0

Irene A

6 sep 2007 kl. 10:53

“Trollsmör och trattkantarell” finns nog inte att köpa längre, men försök att låna hem den från biblioteket och se hur långt den räcker.

Om hon redan kan en del svampar, kanske hon inte får så stort utbyte av den, så varför inte satsa på en bok i stil med “Nya Svampboken” istället, som hon förmodligen har glädje av i flera år framåt?

0

Evus

6 sep 2007 kl. 11:32

Härligt med ungar som gillar svamp, skog och natur.
Det gör båda mina barnbarn också. :-))))

Det finns en bok för barn om svamp som Naturskyddsföreningen säljer som heter “Sofis svampbok”.

Jag vet inte om det kan vara något?

0

Affe Nv Skåne

6 sep 2007 kl. 23:33

Hon har redan varit och ryckt i mitt exemplar av nya svampboken och Ryman/Holmåsens Svampar…

Ett eget ex av nya svampboken hade hon helt säkert blivit glad över…

Tack för tipsen om dom andra böckerna också, hittar jag någon i hyffsat skick så varför inte.

0

Birgitta D

9 sep 2007 kl. 20:46

Jag köpte mickes (Krikorev)nya svampbok till mitt barnbarn Sofia 7 år häromdagen. Den är jättefin mycket pedagogisk med bilder och pilar som visar skivor, sporer mm. Sofia har redan läst trollsmör och trattkantareller den köpte jag genom forumet i vintras.
Pelle Holm har ochså gett ut Lilla nya svampboken som jag köpte till barnbarnen förra sommaren också mycket bra men jag rekomenderar Mickes just nu. Den heter bästa Matsvamparna.

0

Elisabeth Bååth

9 sep 2007 kl. 21:33

Jag håller med Birgitta, Mickes bok fungerar nog bra. Men titta gärna i de nadra som nämns här tidigare, Trollsmör.. och Sofis svampbok, de är underbara!!

0

Affe Nv Skåne

9 sep 2007 kl. 23:47

Mickes bok är beställd sedan ett par dagar tillbaks, Har även beställt ett ex utav nya svampboken som hon får ha helt för sig själv.
Får se när det kommer fler böcker till henne…

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone