Hej!
Kan det här vara Leccinum percandidum? Den växte i en rikare granskog där det var ett fuktstråk,den kom varje år och det var många fruktkroppar.
Hatten blev väldigt brun men tyvärr skar jag aldrig isär svampen. Kanske jag har fler bilder om jag letar! Men något blått vet jag säkert att jag aldrig såg vid basen men jag skar ju aldrig i svampen!
Skogen är avverkad sedan två år tillbaka,guldkremla grangråticka m.m.fanns det i skogen!
Leccinum percandidum?
Jag tycker att det ser ut som L. percandidum. Den brukar få en rödbrun ton på hatten med tiden, med början från mitten. Den har små vita noppor på foten som svartnar efter tumning. Färgförändringarna varierar en hel del, beroende på svampens skick. Jag har sett exemplar som har blivit bläckblå direkt när man har delat dem, andra har ändrats långsammare till mörkt violett, ibland via en smutsrosa färg.
Det brukar vara lite rikare skog där den finns. Den ska tydligen växa med björk. Jag har bara hittat den intill granar (fast det har funnits björkar inom räckhåll varje gång).
Hej Irene!
Det finns inte gott om sådana skogar hos mig,men det är väldigt små skiften och privata skogar!
Jag har rapporterat sällsynta svampar i många år men det ger inte resultat.
Nu sist hade jag en person från länstyrelsen uppe hos mig.
Hon var totalt okunnig men det spelar inte så stor roll för hon var intresserad och dokumenterade platser för violgubben och fjälltaggsvamparna och ramariorna!
Hade du problem att artbestämma en taggsvamp? Det var längesedan du skrev om det,på guiden.
Skogen som blev avverkad hade de största granar jag någonsin sett här det var en otrolig skog,grannskogen blev också avverkad!
I en grannskog intill växer,växte den sällsynta slöjvaxskivlingen se bilder där har det blåst ner träd som de hämtat ut i vinter och även tagit ner småträd vid växtplatsen,svampen är nog förlorad nu, i år kom den inte men det var ju å andra sidan en konstig säsong!
Vi har ett biotopskydd som snart är ungefär 10 år där taggsvamparna och ramariorna och violgubben växer det behöver utökas får se hur det går med det!
Slöjvaxskivling Hygrophorus purpurascens
Appropå skogen…
Jag hörde på nyheterna idag att det tydligen avverkas enormt mycket skog nu i hela landet.
Tydligen så har virkespriset stigit 60% sedan 2003. Därför tjänar så många skogsägare mycket pengar nu om de avverkar när priset är högt.
Därför är det kanske inte så konstigt att många av oss upplever att vi förlorar den ena skogen efter den andra.
De senaste 20 åren har det pågått ett intensivt arbete inom den ideella naturvården för att få skogsområden skyddade. Tyvärr tycker jag att “Steget före”-metoden har orsakat lite slagsida när det gäller vilka marker som har fått skydd. En stor del av dem är svåravverkade, magra impediment, med mycket myrar och berghällar.
http://www.jokkmokk.krets.snf.se/stegetfore/metod.html
Den gick ut på att man skulle poängsätta skogen efter förekomster av vissa vedlevande arter som var lätta att känna igen. Okunskap om marksvamparna ledde till att skogar som saknade kontinuitet av död ved blev ointressanta (undantaget var väl om man hittade bombmurklor). Det är i stort sett den metodiken som även skogsbolagen har använt för sina naturvårdsavsättningar.
Att många arter av bl.a. taggsvampar, fingersvampar och musseroner kräver flerhundraårig skoglig kontinuitet och därför är starkt hotade, börjar man också bli medveten om idag. Ofta är de skogarna plockhuggna i många generationer och saknar därför död ved, men markerna kan innehålla mycel till mykorrhizasvampar som är uppemot 1000 år gamla.
Ett av problemen är att de växer i rikare skogar - örtrika granskogar med hög bonitet och tallhedar som innehåller gamla, grova träd - sådana skogar som markägare ogärna släpper ifrån sig, och om man lyckas göra reservat av dem, blir väldigt dyra att köpa in.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.