Skulle gärna vilja ha hjälp med art bestämning av dagens skivlingar och info om de är ätliga. Alla är blockade i barrskog i Skåne med några få lövträd. Alla doftar milt. Nr 1, 2 , 4 och 6 ser ut som kremlor och smakar milt. Nr 3 är kanske kremla, smakar milt. Nr 5 har uttalat gul färg, skivor under hatten och nedrullad hattkant, den vågar jag inte smaka. Jag bifogar 5 foton i två separata inlägg. Många svamphälsningar
svamp nr 5 och 6
Tack för hjälpen. Nr 5 ser verkligen ut som en lokspindelskivling, även om mina minnen av en ångloksdoft är mycket vaga. Det som inte stämmer är smaken. Jag vågade till slut smaka på den och smaken är brännande stark. Kan det då vara en eldspindling i stället? Har eldspindling något annat namn? Jag hittar den inte i mina böcker. Vidare blir jag bekymrad ifall nr 2 är en storkremla. Den är ju inte ätlig och tyvärr var jag tvungen att göra något med svampen igår kväll, så jag torkade alla rödaktiga, miltsmakande kremlor tillsammans. Måste jag nu slänga allt? Vad gäller nr 3 misstänker jag att det skulle kunna vara en mandelkremla, den smakar tydligt mandel och hasselnötter! Kan en mandelkremla se ut så?
Brittis jag tar inte alls illa upp, jag är bara tacksam för all hjälp!
Jag vet faktiskt inte hur det är med smaken på eld- och lokspindlingarna.
Den förra har hetat gulbrun (gift-)spindelskivling och den senare rödgul (gift-)spindelskivling.
Storkremlan och grönkremlan är de två kremlearter som KAN vara lite skarpa. Giftiga är inga kremlor så du behöver inte oroa dig.
Trean är definitivt ingen kremla. Det första jag tänkte på är bittermusseron, men den var ju mild sa du.
Kremlor och riskor skiljer sig från övriga skivlingar genom att som fullt utvuxna INTE ha trådig fot (“som går att repa upp i tågor”). Det syns (för ett vant svampöga)på trean att den är trådig. Det syns även på skivorna, hattytan m.m.
Kanske kan det vara någon mindre känd art i släktet Lyophyllum.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.