0 1185 visningar

24 svar

Blomkålssvamp

Marie

7 sep 2007 kl. 21:27

Kunde inte låta bli att skicka den här trots att bilderna är från förra året. Hoppas hitta någon i år också. Vägde 7,5 kg.

0

Brittis

7 sep 2007 kl. 22:13

Antar att du gillar dem. Har ännu inte haft turen att hitta ngn! Vad gjorde du med den?

0

Affe Nv Skåne

7 sep 2007 kl. 23:20

Det där blir man verkligen avis på...
En klar favorit, synd bara att man hittar den så sällan.

0

Marie

8 sep 2007 kl. 07:18

Jag förvällde det mesta och det åkte in i frysen. Bra till pastasås bl a. Och till Crepes. Lite torkade jag i ugnen men det blev inte bra. Stekte med lök och gjorde färdig pastasås också. Bara att frysa och ta fram. Kom inte i säng förrän halv tre den natten.

0

gunhild

8 sep 2007 kl. 07:49

Blomkålssvamp har jag aldrig hittat, vet någon hur vanlig den är i Västerbotten? Hörde en man som berättade att han hittat den i Vindeln. Har jag en chans att träffa på den? Var ska jag söka efter den?

0

Gunhild

Brittis, NV Skåne

8 sep 2007 kl. 08:49

Du får göra som jag, springa runt varenda tall du ser….

0

Jaaaa

Brittis, NV Skåne

8 sep 2007 kl. 14:43

Hittat blomkålssvamp idag! 2ggr!!!!
Först sprang jag vilse i en tallskog där jag visste att det hittats förr!
Gav upp o körde till en granskog där jag brukar gå, vad händer mitt i granskogen på en förmultnad stubbe står den ocg bara väntar!! Jätteglad.
Kör vidare till ett trattisställe vad står där om inte en blomkålsvamp till!! Lallaalaa
Nu ska jag ut o stöka i köket! Tänk om jag inte gillar den nu då!?

0

Jaaaa

Norma i snapphaneskogen

8 sep 2007 kl. 15:13

Grattis Brittis!
Vilken vecka du har haft!! Både trumpeter och blomkålsvamp!!
Jag tycker blomkålsvampen är lite läskigt full med inneboende bara.Den är god i smaken men jobbig att rensa.

0

Jaaaa

Lena M

8 sep 2007 kl. 15:24

grattis, det var väl kul! Jag skall göra ett nytt försök i veckan som kommer.

0

Jaaaa

Brittis, NV Skåne

8 sep 2007 kl. 15:50

Tack för supporten! Faktiskt körde jag inom butiken o köpte en trisslott :o)

0

Marie

8 sep 2007 kl. 18:59

De är värda allt jobb med att rensa tycker jag. Grattis!

0

Evus

8 sep 2007 kl. 19:20

Avis är jag. Den skulle jag väldigt gärna vilja hitta. Jag har hört att den ska vara så god.

Finns det något knep att rensa blomkålssvampen ifall man ( mot förmodan kanske) skulle hitta den.

Den verkar har så många skrymslen och vrår.

0

Brittis, NV Skåne

8 sep 2007 kl. 22:32

Men jösses så gott!
Provade att fritera, fast det smakade mest frityrsmet tycker jag! Sedan stekte jag den med lök o bacon, det var en riktig hit!

0

Affe Nv Skåne

8 sep 2007 kl. 23:12

Grattis till den underbara!

Dom gånger jag hittat blomkålssvamp så har jag lagt den i kallt vatten, mycket av dom inneboende kryper ut efter ett tag och hamnar på ytan. Sen har jag delat bit föt bit och sköljt och rensat. Tar sin tid men mödan värt.

Har provat att torka, frysa in “rå” och frysa in förvälld. Torkningen var nog det sämsta alternativet.

Tillagning är fritering med ris och sötsur sås nr 1.
Pastasås då gärna med ost och bacon klar 2:a.
Stekt i smör som tilltugg… går förvisso, men varför? Den är nog värd bättre än så.
Allt enligt mitt tycke och min smak.

0

Brittis

8 sep 2007 kl. 23:20

Jag har konserverat…pust det var en pärs o rensa, och jag höll på att kasta hela svampen i taket när en kvick liten tusenfoting skrämde livet ur mig!
Men all möda var den värd!
Affe tack för tillagningstipsen!
Den var toppen m bacon o lök till ett glas vitt!

0

Affe Nv Skåne

8 sep 2007 kl. 23:24

Kanske finns det några uppe i klöva hallar till oss :)

Tänkte fråga hur jag skulle känna igen dig/er på tisdag, men det blir nog inte så svårt… Alla springer inte omkring med svampkorg får man väl hoppas.

0

Gunhild

Elisabeth Bååth

8 sep 2007 kl. 23:41

Du måste följa med till Linköping. Här finns den, garanterat, varje år på våra kurser, även iår.

0

Affe

Brittis

9 sep 2007 kl. 09:04

vi får gå med dem som kommer med svampkorgar helt enkelt :o)
Krävs ju tall för blomkålssvampen, undras om jag sett ngn i klöva, tror inte det!

0

Christer.

16 sep 2007 kl. 08:40

Hej. Om du vill hitta en sådan svamp så ska du börja leta där det växer tall, eftersom det är en parasit som bara lever av tall. Om det finns där du bor vet jag ej, men jag har hittat lite då och då i NÖ Skåne. Jag har inte tagit med svampen hem eftersom jag inte har vetat hur den ska tillredas. Nu har jag för första gången tagit en stor med mig hem och sitter här och försöker hitta recept på tillagning.

0

Norma

16 sep 2007 kl. 09:03

Grattis Christer till fyndet! rensa svampen noga bara mycket “skit” i den .Stek den i skivor det är gott

0

Birgitta D

16 sep 2007 kl. 12:25

Jag fritterade en del igår men tycker den är godare stekt. Svampen försvinner ju i all fityrsmet. Jag lägger mina i kallt vatten med lite ättika i sedan borstar jag och sköljer under rinnande vatten. Väl vrt besväret.

0

Marie

16 sep 2007 kl. 18:40

Lyckost där. Stek den t ex med lök. Gör en pastasås med grädde. Smarrigt!!!

0

Mimmi

16 sep 2007 kl. 20:38

Jag har under sommaren stekt blomkålssvamp (som jag förra hösten stoppade rå i frysen) och blandat den i sallader. Supergott!
Jag har använt den både i “vanlig” grönsallad och i ljummen potatissallad. Jag har stekt den skapligt knaprig. Rekommenderas!

0

J

16 sep 2019 kl. 14:27

Hittade en blomkålssvamp i Ljungskile, växte vid en tall :)

0

HLilja

16 sep 2019 kl. 14:58

Så kul att höra! -då ska jag också ur och leta! De växer för övrigt alltid vid tall, så just där är idé att spana.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone