Hittat blomkålssvamp idag! 2ggr!!!!
Först sprang jag vilse i en tallskog där jag visste att det hittats förr!
Gav upp o körde till en granskog där jag brukar gå, vad händer mitt i granskogen på en förmultnad stubbe står den ocg bara väntar!! Jätteglad.
Kör vidare till ett trattisställe vad står där om inte en blomkålsvamp till!! Lallaalaa
Nu ska jag ut o stöka i köket! Tänk om jag inte gillar den nu då!?
Grattis till den underbara!
Dom gånger jag hittat blomkålssvamp så har jag lagt den i kallt vatten, mycket av dom inneboende kryper ut efter ett tag och hamnar på ytan. Sen har jag delat bit föt bit och sköljt och rensat. Tar sin tid men mödan värt.
Har provat att torka, frysa in “rå” och frysa in förvälld. Torkningen var nog det sämsta alternativet.
Tillagning är fritering med ris och sötsur sås nr 1.
Pastasås då gärna med ost och bacon klar 2:a.
Stekt i smör som tilltugg… går förvisso, men varför? Den är nog värd bättre än så.
Allt enligt mitt tycke och min smak.
Hej. Om du vill hitta en sådan svamp så ska du börja leta där det växer tall, eftersom det är en parasit som bara lever av tall. Om det finns där du bor vet jag ej, men jag har hittat lite då och då i NÖ Skåne. Jag har inte tagit med svampen hem eftersom jag inte har vetat hur den ska tillredas. Nu har jag för första gången tagit en stor med mig hem och sitter här och försöker hitta recept på tillagning.
Så kul att höra! -då ska jag också ur och leta! De växer för övrigt alltid vid tall, så just där är idé att spana.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.