0 519 visningar

8 svar

Vilken sopp?

Brittis, NV Skåne

8 sep 2007 kl. 15:57

Är detta en sandsopp? Eller örsopp? Jag har aldrig sett den tidigare, växte med tall mossigt m blåbärsris. Blånar en liten aning vid snitt.

0

Nina T

8 sep 2007 kl. 16:05

Ser ut att vara sandsopp, örsoppen har mycket grövre som rör på undersidan.

0

klas jaederfeldt

8 sep 2007 kl. 16:14

jag tycker Örsopp pga färgen, om du med lupp eller förstoringsglas tittar ner i Örsoppens porer så ser du att i varje por delar det sig en bit ner i ett par tre poreroch att den inte har så grova porer tror jag beror på att det är en ung svamp

0

Nina T

8 sep 2007 kl. 16:23

Vad typiskt:-) Första gången jag svarar på en id-fråga och känner mig såå duktig så är det väl fel, jaja på‘t igen bara:-)

0

Brittis

8 sep 2007 kl. 16:26

De små kan nog vara örsopp, men den stora har små små porer i ett tjockt rörlager köttet är fast och vitt, de små svamparnas kött går mer åt gult.

0

Nina

Brittis

8 sep 2007 kl. 17:16

Jag tror att jag lurade dig på fel väg, sorry!
Mitt i yran för mina blomkålssvampar,
såg jag inte att den stora var ngn slags strävsopp förrän nu, de små hade inte det, men de växte ihop o hade ex samma hattfärg där o då...suck, ja visst gör vi fel, men det är väl dem man lär sig av, hoppas jag :o)

0

Marie

8 sep 2007 kl. 18:57

Gläds åt blomkålssvamparna!

0

Berit Lidar

9 sep 2007 kl. 14:48

Är du säker på att det inte någonstans i närheten av de små fanns ett lärkträd? tycker de små ser ut som lärksopp. kolla med beskrivning och färger på något bra ställe i så fall.

0

Berit!

Brittis, NV Skåne

9 sep 2007 kl. 14:50

Min första tanke var lärksopp när jag såg dem. Plockar mkt lärksopp. Ingen hinna el strumpa heller. Ingen lärk bara tall! Är nog mest örsoppar

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone