0 316 visningar

9 svar

Rapport från Rimbotrakten...

Stella

8 sep 2007 kl. 19:38

Efter några intensiva dagar på svampkurs i Linköping så spratt det i benen för att gå ut och kolla om regnet givit någon effekt på mina roslagsskogar.

Enormt sugen på att hitta lite riskor, kremlor, soppar och annat klurigt kastade jag på mig stövlarna och gav mig ut i duggregnet. Det HAR regnat och det ÄR blött i skogen men än har det inte givit nån effekt alls…

Min sammanlagda skörd bestod av:
* fyra minikantareller
* en liiiten lakritsriska
* två före detta tegelkremlor
* tre giftkremlor
* en skitskarp röd kremla

Lämnade allt kvar i skogen (förutom den skarpa smaken på tungan…) och kom hem med en mycket tom svampkorg.

Jag har ju skamm å sägandes mest varit ute efter kantareller (och mr Karl-Johan) i sommar-höst och nu när jag faktiskt ville hitta allt möjligt så förstod jag hur uselt det är i skogen! Skogarna i Linköpingstrakten framstod med ens som ett under av artrikedom.

Min rapport består alltså av komplett ingenting!

0

Brittis, NV Skåne

8 sep 2007 kl. 20:12

ååå...din stackare!
Ska inte tala om för dig var min lördagskväll består av!
Hoppas att du fick en härlig promenad iaf!
Vad det sådana här kremlor du menade? Jag kallar dem nissar

0

Sry fel bild

Brittis

8 sep 2007 kl. 20:15

...nytt försök

0

Sry fel bild

Brittis

8 sep 2007 kl. 20:15

Den vill verkligen inte visa sig!

0

STELLA

Elisabeth Bååth

8 sep 2007 kl. 23:51

Från Vårdnäs kan vi rapportera REGN och lyckade utställningar. Nu hoppas vi på svamp till den STORA utställningen i Uppsala på Lördag. Linnedagarna och Svampdagarna
http://www-conference.slu.se/forumfungorum/
KOM MED SVAMP!!!!

0

Kapten Hammock

9 sep 2007 kl. 06:49

Jaså, Stella, du kunde inte hålla dig… :-)
Nåja, jag är väl inte så värst mycket bättre själv. Det blev visserligen ingen utflykt igår, men jag har suttit en bra stund och väntat på att den morgontrötta solen ska orka upp lite högre över grantopparna…

0

Lena M

9 sep 2007 kl. 06:55

Ja Stella det är bara att ta nya tag och hoppas att det ännu finns chans till svamp.

Fler än jag som är uppe före tuppen ( kapten Hamock ), här är himlen blå och solen är också uppgången. men jag startar dagen med lingonplockning, sen får jag se om det blir svampplockning.

0

Elisabeth

Styella

9 sep 2007 kl. 08:09

Jorå, bara jag HITTAR någon svamp… ;-)

Åker Norrut nu för att hämta sonen och ska passa på att göra en tur på Alnö eller i Jämtland. Det kliar i fingrarna!

0

Birgitta D

9 sep 2007 kl. 11:37

Vi har inte varit ute än men det skall bli efter lunch idag. Vi var på båda utställningarna igår och var inte hemma förrän 1630 ganska spaka efter en intensiv och jättetrevlig vecka. Tack Elisabeth, Micke och Marie.
KaptenHammock borde varit hemma ännu senare och du då Stella hade väl en bit att åka + att du var ju i alla fall i Ekholmens centrum.
Bigitta och Sven genom

0

Kapten Hammock

9 sep 2007 kl. 21:51

Jodå, jag fick lift, så jag var hemma redan kl 16.
Har varit ute två vändor idag, och kan konstatera att läget här var rätt bedrövligt. Knastertorrt. Fick ändå ihop en grabbnäve vardera av kantareller, trattisar samt blek och rödgul tagg, en rimskivling, fyra sotvaxingar, två sandsoppar, lite blandade kremlor (bl.a. tegel, kant, vin och sill. Fast sillkremlorna var hårt angripna), två skogsriskor, en fårticka och sist men inte minst: Två ståtliga Carl Johan med felfria hattar och måttligt angripna fötter!!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone