0 499 visningar

33 svar

Dagens skörd... :-)

Micke Brännström

8 sep 2007 kl. 22:18

Hur är det man säger, “I brist på bröd så får man äta limpa”...

0

Gun H.Värmdö

8 sep 2007 kl. 22:22

Det är ju så svårt att hitta Karl Johan iår.Var är ditt svampställe?!!

0

Med smak för svamp!

8 sep 2007 kl. 22:25

Några kommer finna benämnigen på svampen med gaffelgrenade åsar något stickande i ögat. :P

Språket lever!

0

Hans v E

8 sep 2007 kl. 22:27

Jaha, nu har det verkligen slagit igenom.

0

Micke Brännström

8 sep 2007 kl. 22:38

Hej Gun,
“Svampstället” är på ICA Kvantum i Luleå... :-D

0

Hans v E

8 sep 2007 kl. 22:39

Beklagligt. Hjälp!

0

Micke Brännström. Luleå

8 sep 2007 kl. 22:42

Hej Hans,
Jo, det är riktigt tråkigt med köpessvamp men vad ska man göra när man inte hittar dom små rackarna?...

0

klas jaederfeldt

8 sep 2007 kl. 23:01

jasså är de gula kantarellerna en italiensk svamp, känner du till den Franko

0

Jeanette P

8 sep 2007 kl. 23:01

hahaha.. Oj var inte illa menat såg bara komiskt ut =).
Är det verkligen så illa för dig?
Hittar själv inte så mkt men blev 6 kantareller å två tallkallar här om dagen..

0

klas jaederfeldt

8 sep 2007 kl. 23:04

det var dessutom en författare i den skånska svamptidskriften Puggehatten som skrev GULA, jag påpekade hans fel och han ångrade sig

0

klas jaederfeldt

8 sep 2007 kl. 23:15

jag gick in på ICA kvantums hemsida ,kundkontakt ,och medelade dem att svampen heter KANTARELL, ni som känner som mej, skriv till dem ni me

0

Micke Brännström. Luleå

8 sep 2007 kl. 23:25

Hej Jeanette,
Mjo, det har inte gått vidare bra med min svampplockning… :-(
Men-men, det är väl bara bryta ihop och komma igen! :-)

0

Elisabeth Bååth

8 sep 2007 kl. 23:38

Vem gör du reklam för nu???

0

Elisaneth Bååth

8 sep 2007 kl. 23:39

Är det så illa i Luleå, för en vecka sedan var det riktigt bra. En fd Lulebo

0

Dea

8 sep 2007 kl. 23:43

kantarell och inte gul kantarell är OK men ditt uttryck “skriv till dem ni me” är ju onekligen något att fundera över. Ska man vara språkpolis bör man göra ett grundligt jobb.

0

Micke Brännström. Luleå

9 sep 2007 kl. 00:09

Hej Elisabeth,
Näää, jag gör inte reklam för någonting! Jag är bara avundsjuk på alla som har hittat bra med svamp.
Själv så får jag köpa… :-/
(Alltså, mitt inlägg är lite på skoj så att säga).

0

Micke Brännström. Luleå

9 sep 2007 kl. 00:25

På det här forumet verkar det som om man inte får skoja lite, “språkpoliser”, blir anklagad för att göra reklam…
Herregud, jag som trodde att ni hade en gnutta humor vid sidan om all svampkunskap.

0

Lulee

9 sep 2007 kl. 00:44

Ja a du Micke..
Synd att man inte kan ta vara på livet genom lite humor lite då å då..det underlättar ju liite =).
Är ju tyvärr inte bara detta som gör att “språk poliserna” kommer fram, kan man inte meningsuppbyggnader samt har en släng dysleksi så blir man ju oxå påhoppad..
Tråkigt tycker jag :(...

0

Jonnie

9 sep 2007 kl. 13:17

Fortsätt du i samma stil Micke Brännström!!, humorn och självdistansen segrar alltid över tråkigheter och besserviessande språkjönsar, förhoppningsvis även på detta forum, även om jag själv misströstar ibland när jag ser en del inlägg.

Här hemma, (Norra Skaraborg) har svampsänsongen också gått i stå, finns endast lite tratt och (gud,,hjälpe mej) GUL kanatarell och en och annan maskäten taggsvamp att finna, trist,, muntrar upp mej med Miles Davis, Gil Evans och John Coltrane, (TEO)som är bäst just nu..

Hoppas ändå på Karl-Johan, kommer kanske i veckan (enstaka rapporter från Skåne verkar positiva).

0

Micke Brännström. Luleå

9 sep 2007 kl. 15:37

Tack Jonnie för ditt glada och positiva inlägg! :-)

0

med kärlek/gunvorcarina i piteå

9 sep 2007 kl. 15:52

Hej Micke!

Ge inte upp, jag hittade två fina ex karl-johan,en liter kantareller( fredag)i Jävre,fortsätt att krydda livet med humor,jag älskar att få mej ett gott skratt emellanåt.
Snart vågar man inte göra ett inlägg eler ställa en fråga på detta forum, med tanke på att man kan uttrycka sig fel

0

Brittis

9 sep 2007 kl. 16:00

Känner lite lika dant, tänk om man får hjärnsläpp o råkar skriva gul kantarell, för att förtydliga sig, el taggis. Alla är vi ju inte hjältar…riktigt ännu :o)

0

carina

9 sep 2007 kl. 16:08

Det är ju inte så lätt, att vara ny i svampskogen.
Stackars den som är färgblind, hur upplever den svampturen..

0

Micke Brännström. Luleå

9 sep 2007 kl. 17:20

Nu var det ju inte jag som hade skrivit Gul kantarell utan det är det som står på förpackningen med dom torkade svamparna… :-)
Men jag är nybörjare likväl! Hehe.

0

carina/piteå

9 sep 2007 kl. 17:24

Jag tyckte att ditt inlägg var kul och fullt av humor..

0

Micke Brännström. Luleå

9 sep 2007 kl. 17:59

Tack Carina!
Alla som gillar att plocka svamp är inte en “torris”... :-D

0

Jeanette P

9 sep 2007 kl. 18:02

Tur att det finns lite “träsk svampar” oxå =)

0

Micke Brännström. Luleå

9 sep 2007 kl. 19:30

Hahaha… träsk svampen, den är inte liiite lömsk den!

0

Peder

9 sep 2007 kl. 21:40

var ute för FÖRSTA gången någonsin för att plocka svamp.
Hittade 5 mycket fina Karl-johan och 3 st Goliat Musseroner.
Imorgon skall vi ut igen.
Dessa hittades runt Umeå

0

Peder

Elisabeth Bååth

9 sep 2007 kl. 21:44

Är kalle på gång i Umeå?? Jag längatr hem och ut på tallhedarna. Goliatmusseron har vi haft i 1 månad nu

0

Peder

Elisabeth Bååth

9 sep 2007 kl. 21:46

GRATTIS till fin skörd, Hoppas du får en fin skörd imorgon också. Vad gör du med svampen?

0

Peder

Peder

10 sep 2007 kl. 12:49

Jag har några konstiga ideer om att kallröka en kalle. Måste prova iaf:) Återkommer med svar:)
Goliaten ska stekas i olivolja sedan ska det på några stänk av lime.

0

Stella

11 sep 2007 kl. 10:34

Thi hi!

Det jag framförallt tänker på när jag ser de små DYRA påsarna är hur ofantligt rik jag är ibland… Tyvärr börjar Karl-Johan förrådet tryta men nog har jag torkad Kalle för några hundralappar kvar…

0

Micke Brännström. Luleå

11 sep 2007 kl. 12:31

Lyllo dig! :-D

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone