0 1472 visningar

9 svar

Är detta kruskantarell??

Tobias J

9 sep 2007 kl. 02:21

Var ute och letade vanliga kantareller, när jag sparng på ett stort område med MASSOR av dessa. Vad jag kunnat utröna så måste det vara kruskantarell.
Vet att dom tydligen är ovanlig, men det fanns så många att jag inte har dåligt samvete över att ha plockat en hel drös. :)

0

Med smak för svamp!

9 sep 2007 kl. 06:00

Kanske fyllde du till och med ett stort… krus!

0

Johnny

9 sep 2007 kl. 08:12

Det är trattkantarell du
funnit och de finns ofta i stora mängder.

0

kruskantarell

Brittis, NV Skåne

9 sep 2007 kl. 09:00

Jag håller inte med Jonny!
Jag tror på kruskantarell!
Vi får se vad de lärde säger!

0

Är detta kruskantarell??

Tobias J

9 sep 2007 kl. 12:11

Nej Jonny, det är inte trattkantareller och inte heller svart trumpetsvamp. Har plockat svamp i 20 år, så jag vet hur dom ser ut. ;)
Det är första gången jag hittar något liknande. Bifogar ytterligare bild.

0

Michael Krikorev

9 sep 2007 kl. 14:45

Ja det ser ut att vara kruskantareller det mesta. Ser ingen trattkantarell men det är inte omöjligt att det gömmer sig någon svartnande kantarell i högen. Den har något gulare fot än kruskantarellen och svampköttet svartnar när det torkar in.

0

Norma

9 sep 2007 kl. 16:32

Ja så såg mina kruskantareller ut som jag plockade idag.Det var svampexperter från Puggehatten som konstaterade idag på svamputställning i Kristianstad.

0

Tony S

9 sep 2007 kl. 19:21

Jag tror bara jag såg ett fynd av kruskantarell vid utställningen, och det var de du hittat Norma. Sen hade du ju även hittat den betydligt ovanligare grå kantarell. Tack för att vi fick några utställningsexemplar att visa upp.

0

Norma

9 sep 2007 kl. 20:28

Japp, det var jag!Tog bilder på trumpeter i skogen med!

0

Norma

9 sep 2007 kl. 22:31

Glömde ju säga Vassegod för svampen,          det var så lite så.Jag tyckte bara att det var kul att jag kunde bidra med något.Kul att träffa fler svamp-intresserade,så nu får Puggehatten en ny medlem.Vill lära mig fler sorters svampar.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone