Hur länge ska man vänta efter en regnperiod för att maximera sin svamplycka?
I första hand gäller frågan Kantareller, eller Blek taggsvamp.
Jag och min sambo ska ta en lite längre tur och svamp och man vill ju sina chanser att lyckas.
Det är en bra fråga. Hoppas att många bidrar med sina erfarenheter.
Jag för statistik: jag för in nederbörden i ett histogram (diagram) och noterar även goda svampfynd på samma ställe.
Min slutsats är att det varierar, men 5-10 dagar verkar vara typiskt.
Saker som förmodligen påverkar processen är värme, luftfuktighet och regnmängd. Om marken hade fukt sedan tidigare kan svampen reagera rätt snabbt.
Olika arter växer olika fort - kantarellen är ju rätt långsam, medan soppar växer snabbt.
Intressant fråga!
Jag håller med om att kantarellen hör till de långsamt växande. Champinjoner och vissa soppar verkar komma snabbt.
Det är också intressant hur vissa svampar står sig över tid. Här tror jag långsamt växande som kantarell har en betydligt längre “livslängd” på sina fruktkroppar än champinjoner och sopp som ofta mjuknar efter ett par dagar och sedan snabbt bryts ned av insekternas angrepp.
Hej Lasse,
anledningen till att det inte finns mer svar är kanske att det inte finns några undersökningar som kan visa mer exakta data än de som Erik och cobran nämner. Olika arter har olika krav och växer olika fort. Vissa kräver en varm period följt av mycket regn, andra kanske bildar sparsamt med fruktkroppar trots att det kommit massor med regn. Det finns med andra ord ännu oupptäckta faktorer som påverkar fruktkroppsbildning. Generellt kan man kanske säga att svampen kommer 1-2 veckor efter en rejäl rotblöta.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.