De två första är olika arter av trattskivlingar. De små arterna av släktet Clitocybe står inte högt på min lista när det gäller att försöka artbestämma. Många är vansinnigt lika varandra, och de mikroskopiska skillnaderna är också små.
Den tredje är intressantare. Färgen på hattens prickar och fotens velumband brukar vara aningen mera rödaktiga än bilden visar, men det kan vara prickspindling, Cortinarius papulosus.
Nu har jag läst på om era förslag och Klas den du föreslår har ju inga velumband, på foten, ätlig men saknar matvärde. fast jag vet att du stoppar i dig det mesta :o)
Irenes förslag kanske, men jag smakade aldrig på den för jag tyckte att den såg giftig ut ( hödoft står de ) Ja jag vet inte men tack skall ni ha.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.