Eftersom jag oftast går i skogarna utanför husknuten eller inomcyklingsavstånd så har jag inte med mig mer än korg, kniv, frukt, mobil och så “melittahatten” för att jag ska kunna slugga mig genom skogen och slippa få huvudet invirat i spindelnät. Jag tillåter mig (tyvärr) inte att sätta mig ner och njuta, vilket jag förstår att ni andra med tung utrustning gör. Kanske borde tänka om.
Förutom en liten del av alla nödig- och onödighetsartiklar som andra nämnt, har jag alltid med mig karta och kompass med förstoringsglas), knappnålar, blyertspennor och några extra tiokronorsglasögon istället för dem jag kommer att slarva bort!
Kartorna från lokala orienteringsklubbar är ovärderliga. Ett nålstick “exakt” på lokalen, en ring på kartbaksidan runt hålet och lämplig kortfattad text därtill. Finns det ingen karta kan man alltid skriva ut en användbar från
http://gis.lst.se/
Svampkorgarna är butikskorgar (såna som vissa snor) som passar i varandra. När en är fylld är det bara att lyfta ur den och fortsätta med nästa…
Liksom Jan A, har jag insett värdet av orienteringskartor i den mån jag fått tag i såna!
Kul att se markerna i kartperspektiv och man hittar närmare vägar (oftast)!
I övrigt innehåller min ryggsäck oftast bara svampkniven, tygpåsar att bära svamp i, samt vid varm årstid en flaska vatten.
Ibland en frukt, men i blåbärstider finns ju alltid bär att mumsa på!
Ja det är inte dumt att ha med sig , trevligt med sällskap när man irrar runt och inte vet varken ut eller in.
Sådana gånger då telefon och gps ligger kvar hemma, ingen sol att gå efter heller.
Men kameran får följa med i svampkorgen liksom kniv och svampbok. Sedan en tid tillbaka även anteckningbok för att notera var jag hittade den och den svampen. Lätt att glömma om man har många arter.
Spånkorg och kniv med borste.
Karta (50.000-del) och kompass.
Nyladdad mobiltelefon.
Stövlar och vid risk för regn en regncape (täcker även korgen).
Ryggsäck
Sittunderlag
Matsäck m varm och kall dryck
Kamera
Block och blyertspenna
Näsduk, plåster, skavsårsplåster toapapper, våtservetter och kam.
Hopfällbar korg.
Det låter mycket men packningen är trimmad: TVÅ plåster, ETT skavsårsplåster, IKEA-penna etc…
förutom svampkniv och korg
vattenflaska,ev en smörgås
engångsregnställ mobil och en drös plastpåsar(snopet ju om man hittar mängder med svamp som man inte kan ta med hem!)
och så en liten svampbok också, är inte helt säker på allt jag hittar så det är skönt att pricka av
Jag brukar ta med mig kikare (om det skulle dyka upp någon konstig fågel), cykelpump (om man skulle hitta en övergiven eller stulen cykel), kastspö (om det skulle dyka upp något spännande fiskevatten), första förband (om jag skulle ramla och skada mig), skottkärra att köra svampen i, reservdäck till denna (om den skulle få punka), mp3-spelare, mobiltelefon, GPS, svampkniv, reservstövlar (om det skulle gå hål på de jag har på mig), samt kompass (om min GPS skulle visa fel), en hästsko (för att bringa tur), solglasögon med senilsnöre, en påse Ahlgrens bilar, en banan, en toarulle samt en urdrucken halvflaska Gordons Gin fylld med kranvatten.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.