Var och kastade kubb häromkvällen hos en god vän och jittade i hans gräsmatta en i mina ögon märklig liten sopp. Jag tog en massa tjusiga bilder med en lånad diggicamera och resultatet var noll. Men låt mig beskriva denna lilla rackare ifrån mitt svampiga minne.
Det var en sopp, ca 6 cm hög, tunn brun fot, gulbrunt rölager med relativt stora rör. De blånade vid tryck. Hattköttet vitgult, även det blånade vid tryck. Smaken mild doften obetydlig. Hatten var vackert röd, foten mer åt det brunröda hållet. Foten var brunaktig vid genomskärning.
Kan någon hjälpa mig med artbestämningen med den här beskrivningen?
Verkar den bekant på någon av bilderna här?
http://www.grzyby.pl/gatunki/Xerocomus_rubellus.htm
Jag som trodde att en av de stora fördelarna med digitalkameran är att man ser resultatet direkt (så man kan göra om ifall man misslyckas :-)
Tänkte du på vilka träd som fanns i närheten?
Vill minnas att jag för länge sedan sett något liknande som jag dock lämnade därhän då den inte fanns i svampboken (detta var före Svampguidens tid).
Är det en ätlig sopp? God?
Min polska(?) är inte tillräcklig för att tyda texten till bilderna!?
Men var det inte en “matsymbol” högst uppe?
Kul! Anledningen att jag frågade om träd i närheten, är att rödsoppen oftast anges växa med ek. Enda gången jag har sett den, är i Gagnef, intill gamla björkar och en granhäck(!)
Nu ska jag låta vara osagt om det är just den arten, för det har beskrivits en mängd soppar med röd hatt. Rödsoppen ska vara ganska liten, och det svenska namnet rödsopp duger i alla fall som samlingsnamn, tycker jag.
På växtplatsen i Gagnef återkom den i flera år, ibland var den vackert sammetsröd, ibland var den blekbrun och liknade sammetssopp…
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.