De tranbär jag köpte på ICA och glatt skulle ha till glassen smakade beskt så in o norden trots några deciliter socker. Jag står mållös inför den förväntansfullhet inför bärens mognad uppvisad här och annorstädes.
Naturligtvis skulle man föredra att gilla dem. Men de gick ju inte ens att tvinga ned? :-o
Ja visst smakar de väl bäst om de har frusit naturligt först eller lagts i frysen!? Min mor lärde mig att man kan (efter frysning) doppa dem i äggvita och därefter i florsocker (ett par gånger så att det bygger upp ett tjockt lager) och låta torka och äta som små härliga godisar. Brytningen mellan det sura och söta är himla gott.
Både transbär och rönnbär smakar bättre om man fryser dom först. Då försvinner det beska. Eller också plockar man efter den första frosten. Min mormor berättade att hon förvarade tranbären i vatten på ett svalt ställe över vintern före frysens tid.
Jag bor i Skåne och har aldrig sett tranbär i naturen. Men när jag nyligen var i USA, köpte jag torkade och lättsockrade tranbär, som där kallas craisins (kombination av cranberry och raisins). De var så vansinnigt goda att man blev helt beroende. Jag åt en påse om dan. Vilken dröm det måste vara att plocka dem i skogen! Lyllos er!
Här i Helsingborg iaf, finns en butik som heter “Tasty House” de har nog världens alla nötter o blandningar i lösvikt, och en massa torkad frukt, de har torkade tranbär! Jag brukar köpa en blandning då o då och tranbären är mkt goda. Ja så har de massa olika bakelser och tårtor….godis….åååå sugen jag blir!
Hej på er där ute! När det gäller sötman i bär, tranbär, rönnbär, slånbär osv. alltså bär som bör vara frysta innan de förtärs, så är det så här. För att sötman skall bli riktigt bra så skall bären frysa på “kvist” ute i naturen inte i frysen. När växten ifråga känner att nu jäklar drar det ihop sig till minusgrader ser växten till att bären fylls, ja fylls och fylls men att de får socker för att ej frysa sönder och då blir de söta och goda. Detta kan man aldrig uppnå med att stoppa dem i frysen. Därför kan jag aldrig plocka lika goda slånbär i skåne som på ostkusten och mälardalen för där kommer frosten innan bären har blivigt för gammla som här nere. Så de så. Därför bör även tranbären frysa på myren då blir det mums, mums.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.