0 1052 visningar

32 svar

INSPEKTION.

Bo Reyer

10 sep 2007 kl. 14:10

Idag på morgonen inspekterade jag “min” tranbärsmosse och det ser lovande ut. Om ca. 4 veckor är det dags att skörda.

0

lilla my

10 sep 2007 kl. 15:33

Jaha, var det tranbären du skulle inspektera… trodde kanske det gällde den där snoken som skulle mätas igen *besviken suck*

0

Bo

A-M

11 sep 2007 kl. 08:12

Även jag har inspekterat min tranbärsmyr och håller med dig fullständigt. Fortfarande något kul att se fram emot så här på senhösten.

0

Affe Nv Skåne

11 sep 2007 kl. 10:43

Tranbär… Hur smakar det?
Vad gör man med dom, sylt, saft, gelé?

0

Med smak för svamp! (Ej tranbär)

11 sep 2007 kl. 10:46

De tranbär jag köpte på ICA och glatt skulle ha till glassen smakade beskt så in o norden trots några deciliter socker. Jag står mållös inför den förväntansfullhet inför bärens mognad uppvisad här och annorstädes.

Naturligtvis skulle man föredra att gilla dem. Men de gick ju inte ens att tvinga ned? :-o

0

Med smak... o Affe

A-M

11 sep 2007 kl. 13:58

Ja nog kan smaken vara som nåt annat - men frysta tranbär med tjinuskisås är jättegott.
Affe .  Av tranbär kan man göra allt du nämner.Allt blir lika bra.

0

Tranbärsgodis

Marit D

11 sep 2007 kl. 14:12

Ja visst smakar de väl bäst om de har frusit naturligt först eller lagts i frysen!? Min mor lärde mig att man kan (efter frysning) doppa dem i äggvita och därefter i florsocker (ett par gånger så att det bygger upp ett tjockt lager) och låta torka och äta som små härliga godisar. Brytningen mellan det sura och söta är himla gott.

0

Tranbärsgodis

cicki T Belgien

11 sep 2007 kl. 14:24

Både transbär och rönnbär smakar bättre om man fryser dom först. Då försvinner det beska. Eller också plockar man efter den första frosten. Min mormor berättade att hon förvarade tranbären i vatten på ett svalt ställe över vintern före frysens tid.

0

Bo Reyer

11 sep 2007 kl. 16:44

Beska tranbär existerar inte!!! En förutsättning är att de varit frysta, antingen på plats eller i frysen 1 dygn. Sedan är det bara att koka som lingonsylt, ev. med lite extra socker. Denna sylt blir friskt syrlig i smaken och hållbarheten i kyl är minst 3 år.

0

Evus

11 sep 2007 kl. 17:42

Jag dricker Tranbärsdricka varje dag. Visserligen den man köper i affären, har aldrig plockat tranbär själv.

Det är jättegott och nyttigt.

Är bra mot urinvägsinfektioner bl.a.

:-)

0

Lena M

11 sep 2007 kl. 18:05

“Surt sa räven om rönnbären” och tranbär är inte gott tycker jag och alldeles för omständigt att plocka. Tur vi är olika så finns de kvar till dem som uppskattar dem till fullo.

0

Bo Reyer

11 sep 2007 kl. 18:33

Jag har lite svårt att förstå din negativa inställning till tranbär. Har du endast tillgång till dvärgtranbär? “Det vanliga” tranbäret är betydligt större, och man fyller lätt en 2-litersbytta på något tiotal minuter.

0

Lena M

11 sep 2007 kl. 18:54

De kan jag inte svara på om det är dvärgtranbär eller inte, men jag plockade på en myr här hemma för ett antal år sedan och blev så besviken på smaken. Kanske för att jag inte är så förtjust i lingon heller, tycker bara det är kul att plocka och ge bort.

0

Bo Reyer

11 sep 2007 kl. 19:28

Om någon har vägarna förbi Sala i oktober kan jag skänka en burk i förhoppning om att det kan bli en omvärdering av detta av vårt mest underskattade bär.

0

Sofia

11 sep 2007 kl. 19:41

Jag bor i Skåne och har aldrig sett tranbär i naturen. Men när jag nyligen var i USA, köpte jag torkade och lättsockrade tranbär, som där kallas craisins (kombination av cranberry och raisins). De var så vansinnigt goda att man blev helt beroende. Jag åt en påse om dan. Vilken dröm det måste vara att plocka dem i skogen! Lyllos er!

0

Evus

11 sep 2007 kl. 19:58

Det där lät gott ( och nyttigt)Sofia.

Undras om det finns att köpa i Sverige?

0

Sofia

11 sep 2007 kl. 20:39

Jo, de finns att hitta ibland. Men det kostar multum för en liten påse. I USA är ju allting stort, så även craisins påsarna!

0

Bo är generös

Med smak för svamp!

12 sep 2007 kl. 11:27

Det låter mycket generöst av dig att bjussa på tranbär! Bor i Västerås så får se, vem vet! :)

0

Evus

Brittis

12 sep 2007 kl. 11:43

Här i Helsingborg iaf, finns en butik som heter “Tasty House” de har nog världens alla nötter o blandningar i lösvikt, och en massa torkad frukt, de har torkade tranbär! Jag brukar köpa en blandning då o då och tranbären är mkt goda. Ja så har de massa olika bakelser och tårtor….godis….åååå sugen jag blir!

0

Brittis

Affe Nv Skåne

12 sep 2007 kl. 13:05

Kanske man skulle svänga in om där då...
Är det den på väla?

0

Brittis

Brittis

12 sep 2007 kl. 14:27

Finns på Söder, väla (fd Hööks lokaler) och på Maxi HBG

0

Brittis

Evus

12 sep 2007 kl. 16:23

Oj, på MAXI också.
Då ska jag kolla på mitt MAXI här i Botkyrka, jag ska ändå dit och handla om en stund.

:-)

0

Brittis

Brittis

12 sep 2007 kl. 16:43

Egen butik, inne på maxi!

0

Brittis

cicki T Belgien

12 sep 2007 kl. 16:44

Här i Belgien kan man köpa tranbär från Kanada. Dubbelt så stora, mjöliga och inte alls så “ettriga” som dom riktiga tranbären. Men det som slår allt i bärväg är väl ändå åkerbär!!!!!

0

Brittis

Affe Nv Skåne

12 sep 2007 kl. 16:56

OCh vad i hela h är åkerbär?

0

Åkerbär

Charina Halland

12 sep 2007 kl. 17:03

0

Tranbär

Evus

12 sep 2007 kl. 18:43

Dom fanns på MAXI i Botkyrka.
Det hängde påsar bland jordnötter och andra slags “nya” nötter och annat snacks som finns nu.

Cranberries står det på påsen.

Mycket goda, sitter och mumsar nu.

0

Åkerbär - Affe

Eva K

13 sep 2007 kl. 09:10

Det är MUMS! med Åkerbär.
Men de ska med fördel ätas på plats. Ni har Björnbär och vi har Åkerbär. :)

0

Hur går det med bären?

Med smak för svamp!

17 okt 2007 kl. 12:13

Ja, så här i hösttider i oktober. Hur går det med bären? :)

0

Tranbärsgodis

"JAS"

17 okt 2007 kl. 12:26

Hej på er där ute! När det gäller sötman i bär, tranbär, rönnbär, slånbär osv. alltså bär som bör vara frysta innan de förtärs, så är det så här. För att sötman skall bli riktigt bra så skall bären frysa på “kvist” ute i naturen inte i frysen. När växten ifråga känner att nu jäklar drar det ihop sig till minusgrader ser växten till att bären fylls, ja fylls och fylls men att de får socker för att ej frysa sönder och då blir de söta och goda. Detta kan man aldrig uppnå med att stoppa dem i frysen. Därför kan jag aldrig plocka lika goda slånbär i skåne som på ostkusten och mälardalen för där kommer frosten innan bären har blivigt för gammla som här nere. Så de så. Därför bör även tranbären frysa på myren då blir det mums, mums.

0

Geraldine Palm

17 okt 2007 kl. 18:53

Ligger “din tranbärsmosse” nära Helgonmossen?

0

Hur går det med bären?

Bo Reyer

17 okt 2007 kl. 19:16

Tranbären fick en rejäl stöt av kyla, 7-grader natten till fredag och är nu finfina.

0

Hur går det med bären?

Med smak för svamp!

17 okt 2007 kl. 19:56

Men se där så trevligt! Så kallt trodde jag då rakt inte att det varit ännu.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone