0 290 visningar

11 svar

Hjälp!

Eva K (hungrig)

10 sep 2007 kl. 20:50

Bild 1 och 2: funnen i s:a västerbotten. Blandskog med övervägande gräs och lövträd.
Tror kanske Guldkremla.
Fot och skivor gulaktiga och fot lite rodnande. Hatt Rödgul. OBS! Trevligt mönster på kanten. Smaken tycks mig mild.
3. Kärrsopp eller blek Björksopp eller…?

0

klas jaederfeldt

10 sep 2007 kl. 20:58

1 + 2 prickmusseron

3 Blek björksopp

0

gunhild

10 sep 2007 kl. 21:11

Det första är ju en mops(is)

0

Hjälp! Eva

gunhild

10 sep 2007 kl. 21:24

Har du slutat plocka goliat?

0

Hjälp! Eva - Gunhild

Eva K

10 sep 2007 kl. 21:37

Tack Klas! För snabbt svar!
=)

Hej Gunhild!!! =)
Jag har varit borta en vecka så jag har inte hunnit :(
Idag hade jag lite tur med blek taggsvamp och citrongulslem..plus 2!! kantareller och lite olivvaxing. Ska strax äta macka!
Undrar hur Goliaten ser ut nu..
Har du hitta några fler?

0

Hjälp! Eva - Gunhild

gunhild

10 sep 2007 kl. 21:48

Joo visst har jag plockat fler där borta där vi var men en del har farit illa av både frost och för mycket regn. Säsongen är nog över snart. Det finns dock en del nyuppkomna kallar, citronvaxingar, sotvaxingar och strävsoppar och en och annan kremla fortfarande. Nu får man snart inrikta sig på trattkantareller, dom är på gång.
Man måste ju skaffa lite lingon också och sen är det ju det här med älgköttet.

0

Hjälp! Eva - Gunhild

Eva K

10 sep 2007 kl. 22:09

Ja, farsan sköt sig en tjur häromdagen :)
Lingon och trattisar och FROSTVAXING, min favorit!
Än finns det hopp :)

Nu ska jag stänga ner, men vi hörs väl av snart hoppas jag!

0

Hjälp! Andra svampar

Eva K

11 sep 2007 kl. 14:12

4&5) tror det är Fläckkantarell
6) En Öronmussling? Pytteliten..

0

Hjälp! Andra svampar

SvenD

11 sep 2007 kl. 16:34

Hittar inte öronmusslingen!

0

Hjälp! Andra svampar

Irene A

11 sep 2007 kl. 18:07

På sista bilden ser det ut att vara musselkantarell, Arrhenia acerosa (som inte är en kantarell).

0

Hjälp! Andra svampar

Eva K

12 sep 2007 kl. 08:29

Det blev bara två bilder. En på fläckkantarell och en på den andra.
(måste vara därför jag sov så illa..)

Eftersom det inte opponerades mot bilden på fläckkantarellen så äter jag den nu :)

0

Inte fläckkantarell väl!?

Marit D

12 sep 2007 kl. 09:02

Jag tycker inte det ser ut som fläckkantarell men just nu kommer jag inte på namnet på den jag far efter. Tycker inte du ska äta den ännu.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone